Eskiden seçimlere yaklaşıldıkça daha çok gayri nizami harp yöntemleri devreye girer, şiddet ve kaos ortamı oluşturulurdu. Son yıllarda bu kaba yöntem biraz değişti. Yine bu yöntemin bir devamı olarak bu kez algı operasyonları devreye girdi. ABDBaşkanı Biden tam da bunu söyledi.
Burada da en önemli araçlar, ekonomi, anketler ve medya... En son 2018 genel ve 2019 yerel seçimlerini hatırlayın.
Seçim öncesi günlerce "soğan-patates"meselesi medyanın gündeminden inmedi.Araya o güne kadar adı sanı duyulmayanonlarca araştırma şirketi ve medya da girince,"Seçimlere yönelik manipülasyon yapılıyor"iddiası daha çok konuşulur oldu.
Öyle bir noktaya gelindi ki, anketlere diğer siyasi aktörlerden daha çok önem veren Başkan Erdoğan bile isyan etti: "Bu tür anketlerde manipülasyonlardanciddi manada bıktık."
Aslında kamuoyu araştırma şirketlerinin verileri her zaman tartışmalıydı. Ancak son yıllarda bir yaptırım da olmadığı için ipin ucu bir hayli kaçmış durumda. Bunu en açık biçimde Hakan Bayrakçı dile getirmişti: "Erdoğan'ın kazanacağını biliyordumama camia beni çarmıha gerer diyesöyleyemedim."
Şimdi durum daha da vahim... Hem araştırma şirketleri hem de fondaş medya aylardır muhalefetin erken seçim çağrılarına altyapı oluşturmak için ellerinden geleni yapıyor. AK Parti'yi yüzde 30'un altında, MHP'yi de yüzde 6'larda gösteren ve kim oldukları bilinmeyen onlarca araştırma şirketi var. İşin garip tarafı bu kervana, zaman zaman çok güvenilir olduğu bilinen Konda gibi şirketler de katılıyor. Konda'nın özellikle Eylül 2021'de yaptığı ve İyi Parti'yi yüzde 19.3 gösteren araştırması bu açıdan dikkat çekici.
İç ve dış medya da bu fırsatı kaçırmıyor.
Mesela Almanya'nın Türkiye operasyonları merkezi Deutsche Welle Türkçe'nin (DW) 19 Ekim 2021 tarihli, "Anket şirketleri nekadar güvenli" haberi, baştan sona AK Parti ve Cumhur İttifakı'nın oy kaybetmesi üzerine kurulu. Bütün veriler buna işaret ediyor ve başta Konda olmak üzere Metropoll ve MAK Danışmanlık şirketlerinin verileri kullanılıyor.
Okuduğunuzda aklınızda tek şey kalıyor; Cumhur İttifakı kaybediyor, Millet İttifakı kazanıyor. Oysa GENAR, Optimar, Megapoll hatta CHP'ye yakınlığıyla bilinen Konsensus gibi birçok güvenilir şirketin verileri bunu doğrulamıyor. AK Parti en az yüzde 35, MHP ise yüzde 9-11 bandında... Üstelik ekonomik krize, hayat pahalılığına rağmen...
En son yapılan 2018 genel ve 2019 yerel seçimlerinde isabetli sonuçlarıyla bilinen Optimar Araştırma Başkanı HilmiDaşdemir, bu durumu şöyle yorumluyor: "Öncelikle şunu söylemeliyim,geçtiğimiz 2018 seçimlerinde de İyiParti'yi yüzde 17 ile yüzde 22 gösterenlervardı. Bu isimler hâlâ ekranlardave bir kez olsun kamuoyundanözür dilemiş değiller. O seçimlerdeİyi Parti yüzde 9.8 oy aldı.Araştırmalarda kabul edilebilir hatapayı artı eksi 2'dir. On puan, on ikipuan yanılma olmaz. Manipülasyonbudur işte. Bugün de bazı isimler İPve CHP için manipülasyon yapmayadevam ediyor."
Bir akademisyen dostum, İyi Parti'nin yüksek gösterilmesinin bir hata veya basit bir "kıyak" olmadığına dikkat çekerek şöyle diyor: "Konda'nın anketlerde İyiParti'yi yüzde 19'larda göstermesi İyiParti'nin siyaset, akademi ve iş dünyasınezdinde algısal ve kurgusal güçlenmesinihedefliyor."
Bütün bu manipülasyonların hedefi de çok net: Güçlü İyi Parti, zayıf CHP ve kullanışlı HDP...
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.