OECD son dönemde finansalokuryazarlık üzerine üç detaylırapor yayınladı. Raporlardanilki esasen OECD üyesi ve kimi seçilmişülkelerde eğitime dahil olan 15yaşındaki gençlerde 'finansal okuryazarlık'ile ilgili bilinç. OECD'ninyetişkinlerde finansal okuryazarlık algısınadeğinen diğer raporunun da içeriğinede uzanacak şekilde, dijitalleşmetahmin edilmeyecek düzeyde'finansal okuryazarlık' ve 'krediokuryazarlığı' ile ilgili bir farkındalığıtetiklemiş durumda. Yazılı ve görselgeleneksel medya kanalları aracılığıile gerçekleştirilen ekonomi ve finansyayıncılığının yapamadığı farkındalığıküresel sosyal medya mecraları veakıllı cihazlara yüklenen uygulamalarkat ve kat tetiklemiş gözüküyor.
Çünkü, insanların bireysel yatırım kararlarında aldatılma riski dijitalleşmeile birlikte büyük bir sıçramagöstermiş durumda. Bu nedenle, finansal kararlarda, yatırım kararlarında bilinçli davranma, kredi kararlarında bilinçli davranma arayışı, okuryazarlığa olan açlığı ve ilgiyi de tetiklemiş gözüküyor. OECD PISA 2022 sonuçlarına dayalı olarak toparlanan araştırma öğrencilerin finansal açıdan ne derecede yetenekli olduklarına yönelik tespitler içermekte. OECD ortalaması, OECD üyesi ülkelerde banka veya benzeri bir finans kurumunda, posta idaresinde hesabı olan öğrencilerin oranının yüzde 63 olduğunu, ödeme veya kredi kartı oranının yüzde62 düzeyinde olduğunu; buna karşılık şahsen veya bir aile bireyi aracılığı ile internet alışverişi yapma oranının yüzde 80'nin üzerinde olduğunu gösteriyor.
OECD ortalamasını ağırlıklı olarak Batı Avrupa ülkeleri ve Kanada yukarı taşırken, İspanya, Portekiz, hatta İtalya da dahi banka veya benzeri bir kurumda hesabı olan öğrenci oranının yüzde 40 ve altına gerilediğigözlemleniyor. Avusturya, Belçika, Çekya, Danimarka, Hollanda, Kanada ve Polonya finansal okuryazarlık konusunda OECD ortalamasının üzerinde bir performans göstermekte. Sosyoekonomik açıdan avantajlı durumda bulunan öğrencilerin genel performansı diğer öğrencilerin üzerinde seyretmekte.
Yetişkinlerin finansal okuryazarlık konusundaki durumlarını değerlendiren araştırmada ise, finansal bilgiye sahiplikte OECD ülkeleri ortalamasıyüzde 67 düzeyinde. Bu noktada, yetişkinlerde artan bir tempoda finansal okuryazarlığa dönük eksikliğin daha belirgin bir risk olarak algılanmaya başlandığı gözleniyor. Yaşlanan toplum, işsizlik, yoksulluk, yeterli düzeyde sağlık ve yaşam sigortasına sahip olamama, yeterince gelir elde edememe gibi endişelerin önceliklendirildiği bir süreçte, dijital becerilere yönelik eksiklik ile finansal okuryazarlığa yönelik duyulan yetersizlik artık daha fazla öne çıkmakta. Katılımcı ülkelerde yetişkinlerinortalama yüzde 70'i, bir şeyi satın almadan önce parasının yetip yetmeyeceğini artık dikkatlice değerlendirmekte.
Bireylerin finansal dayanıklılığını ve refahını destekleyecek politikaların tasarlanmasına ve dijital ürünlerin kullanımının yaygınlaştırılması için dijitalokuryazarlığın geliştirilmesineihtiyaç duyulmakta olduğu raporda öne çıkan önemli bir tespit. Finansal tüketicilere yönelik küresel riskleri belirlemeyi, izlemeyi ve zaman içindeki eğilimleri izlemeyi amaçlayan son raporun sonuçları ise, finansal tüketiciler açısından temel riskler arasında enflasyon ve artan faiz oranları kadar, artık finansaldolandırıcılık ve sahtekarlıklaramaruz kalmanın da ciddi bir risk olarak algılandığına işaret etmekte.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.