1990'da küresel ölçekte havayolu yolcu sayısı sadece 200 milyondu.
Bu rakam, 2000'li yılların başlarında 1,9 milyara sıçradı. Bugün, aynı rakam 4,5 milyar yolcu sayısını geçmiş durumda. Bu durum, bilhassa 2000'li yılların başından bu yana, çeşitli salgın hastalıkların dünyaya hızla yayılma riskine yönelik endişeleri de tırmandırmış durumda. Veba, kolera,tifüs, pek çok salgınhastalığın sebep olduğutahribat tarihe malolmuşken, 1. DünyaSavaşı'nın sonunda,Avrupa'da savaşan askerlerin ülkelerinetaşıdığı İspanyol gribi salgını500 milyon insanı etkilemiş; 1 milyonayakını Amerika'da olmak üzere, 50milyon insanın yaşamını yitirmesinesebep olmuşturb1957-1958 Asya Grip salgını ise1 milyonun üzerinde insanın yaşamınıyitirmesine sebep oldu. Bu kötü anılar,2001-2003 döneminde, SARSsalgını için de kritik endişeleri beraberindegetirdi. 8 bin 100 kişiye bulaştıve 774 insanın yaşamını yitirmesinesebep oldu. Dünya Bankası'nın analizi,1 milyon civarındaki insanın yaşamınıyitirmesine sebep olacak salgın hastalıkrisklerinin, dünya milli geliri üzerindeyüzde 1-2 erimeye sebep olduğuna,bu kayıp, örneğin 70 milyonugeçtiğinde, küresel GSYH'nın yüzde5'inin dahi erimesine sebep olabileceğineişaret ediyor.
Son Koronavirüs salgını, Çin'in küresel itibarını da zora sokmuş durumda.
Aylardır var olduğu iddiaları, esasen virüse maruz kalmış kişi sayısının 10 bini geçtiği, yaşamını yitirmiş insan sayısı 180'in üzerinde açıklanmış olmasına rağmen, aslında binlerce kişinin yaşamını yitirdiği iddiaları, Çin'de faaliyet gösteren küresel şirketleri, yılbaşı izinlerini 7 Şubat'a kadar uzatmaya zorladı.
Dünyanın tanınmış havayolu şirketleri uçuşlarını iptal ederken, THY de, Türkiye'den ve transfer yolcu olarak dünyadan Çin'e iş bağlantısı, ticaret heyeti veya fuar amaçlı olarak gitmesi gerekenler yolculuklarını ertelediğinden, kapasite fazlası nedeniyle uçuşlarını azaltacak.
Ağır akut solunum yolu yetersizliği sendromu anlamına gelen SARS virüsünün yeni versiyonu olan bu virüs, henüz tedavisi bulunmadığı için küresel bir paniğe sebep olmuş durumda.
Çin, ABD ile daha yeni 'faz 1' anlaşmayı imzalamış ve 'faz 2'nin pazarlığını yaparken, 'ticaret savaşları'ndan daha ağır bir riski yönetmek ve küresel paniğin Çin'in ekonomik performansını 'sars'mamasına özen göstermek zorunda.
Ancak, küresel algı kaybının ciddi maliyetleri olabilir.
Çin'den gelen e-ticaret kargolarına yönelik olarak da bir küresel panik gündeme gelirse, 'işin rengi' bir hayli değişebilir.
Çin'in ülkesindeki beslenmealışkanlıklarını kontrol altına almasıve hijyene yönelik büyük bir hamleyapması kritik önemde. Küresel endişedaha da artarsa, Çin 'ticaret savaşları'ndandaha fazla zarar görebilir.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.