NİHAT HATİPOĞLU

Hayırlı bir tartışma: Güncellenme

Kim ne derse desin son günlerde gündemde olan, 'Güncellenme' tartışmalarının faydalı olduğuna inanıyorum. En azından kamuoyuna bazı kavramları açma imkanı bulduk. Daha doğrusu teknik -usul- hükümlerini konuşmaya kamuoyunu ortak ettik.

Dinin Sabit Hükümleri Nelerdir
Kur'an-ı Kerim ve sahih hadislerde yer alan bütün konular dinin sabitleridir. Değiştirilemez hükümlerdir. Bu hükümlerin hepsi 'Subutu kat'i hükümlerdir' ne demek subutu kat'i?
Yani; ayetlerin Yüce Allah'tan geldiği, sahih hadislerin de Hz. Peygamber (s.a.v.)'in ağzından çıktığı kesin. Yani bu konuda şüphe yoktur.
Peki; bu hükümlerin anlamı net mi? Bu konuda iki mesele ile karşılaşıyoruz. Delaleti Kat'i veya delaleti zanni. Delaleti Kat'i; yani ayette geçip de anlamı net -muhkem- olan hükümler demektir, bunların üzerine söz olamaz. Örnek; domuz etinin, faizin, adam öldürmenin, zinanın, kumarın, falcılığın, sihirin, yalan şahitliğin, namuslu kadına zina iftirasının haramlığı gibi.
Delaleti Zanni ise; hükmün içeriği ihtimaller taşıyan hükümlerdir ki bu hükümler de belli bir dairede tartışılabilir. Zaten mezhep imamlarının ihtilaflı konuları genellikle Subuti Zanni -ahad hadisler gibi- kaynaklar ve Delaleti Zanni konularda yoğunlaşmıştır.
Hanefiler daha çok bunu vacip kavramıyla eşleştirmişlerdir. Kur'an-ı Kerim ve sahih sünnette yer alıp muhkem olan hükümlerin tartışılamayacağını, inkar edilmesinin haram olduğunu, zıddına bir içtihadın batıl olduğunu mecellede şöyle formüle edilmiştir; 'Mevrid-i Nass'da içtihada mesağ yoktur.'
Yani; herhangi bir meselede Kur'an'ın bir ayeti ve Hz. Peygamber (s.a.v.)'in sahih bir hadisi varsa o konu tartışma alanının dışındadır ve içtihatla değiştirilemez.
Güncellenebilir Meseleler Nelerdir?
Güncellenebilir cümlesi içtihada açık olan konularla ilgilidir. Değişebilir, konuşulabilir, tartışılabilir konular bunlardır. Bunlar da Kur'an-ı Kerim'de ve sahih hadislerde net olarak geçmeyen meselelerdir.
Bu tür konularda içtihatta bulunulurken bir mesele üzerinde konuşmak ve fetva vermek; din veya mezhep alanında içtihat anlamına gelmez elbette. Zira bu bahis farklı bir mecradır. Fetvada şu yöntem takip edilir:
Öncelikle Kur'an'a bakılır, sonra sahih hadislere bakılır. Beraberinde konuyla ilgili açık bir hüküm yoksa ayet veya hadisteki söz konusu hükme benzer bir hüküm var mı diye bakılır ki buna 'kıyas' denilir.
Burada bir hüküm yoksa ahad hadislere, sahabe sözlerine, umumun duruşuna, ammenin menfaatine, şartlara, soru soranın durumuna, örfe bakılır. Ve Kur'an ve sünnetin genel karakterine uygun fetva verilir.
Bu hususlar da mecellenin şu hükmüne tercümandır. 'Ezmanın teğayyuru ile ahkamın tağayyuru inkar olunamaz.' Yani; zamanın değişmesiyle, hükümler değişebilir.
Nitekim İmam Şafii Mısır'a geldiğinde, Far'i - detay - konularında bir çok konuda yeni delillerden - hadisler, uygulama, çevre şartları gibi - dolayı bir çok konuda kanaatını değiştirmiştir. Burada 'kavli cedid - yeni görüşler' adıyla tanınmıştır.
Çağdaş Konularda Yöntem Nasıl Olacak
Diyelim ki; sigorta, enflasyon değerlendirmesi, özel şartlar şirketlerde teamül, paraların tebedulu, alışveriş konuları, tüp bebek, ticari meseleler, organ nakli, yumurta nakli,zaruri olmayan tıbbi müdahaleler, kadavra konusu, klonlama gibi yüzbinlerce konu ortaya çıktı. İşte bu meseleler yukarıda belirttiğimiz yöntemle çözüme kavuşturulur. Bu konular içtihada açık alanlardır.
Durumdan Vazife Çıkarmak
Cumhurbaşkanımızın bütün açıklamalarına rağmen bazı şer odaklarının hala bu cümlelerden 'dinde reform' talebini çıkarmaları ya akıl tutulması, ya cehalet veya din düşmanlığıdır. Beyler! Bu din kıyamete kadar geçerlidir. Tek bir ayeti değişmemiş tek dindir. Koruyucusu Allah'tır. Hiç uğraşmayın. Siz buradan bir rant ve ticaret devşiremeyeceksiniz.
Fetvada Hassasiyet Şarttır
Kendisinde fetva kabiliyeti olan veya bu eğitimi almış bir insanın fetva isteyenin şartlarına özeline, durumuna, ihtiyacına ve nasıl değerlendireceğine dikkat etmesi gerekiyor. İstismar edilecek sözlerden kaçınması gerekir.
Bu doğruyu söylerken de dikkat edilebilecek genel ölçülerdir. Namazı uzatan Hz. Muaz'a, Hz. Peygamber (s.a.v.)'in insanları fitneye uğratma emirleri, kendisine aynı soruyu soran sahabeye farklı cevaplar vermesi bu yöntemle izah edilebilir. Yumuşak, edepli, toleranslı, insaflı konuşmak zorundayız.
Dini tahfife aldırmak isteyen fitne oluşturacak, Müslümanları dinden soğutacak konuşmalardan uzak durmak lazım. İstismarcılara malzeme vermemek lazım. Müslümanların da din adına her söze kabul nazarıyla bakması doğru değildir.
Hadis İnkarcılarına Dikkat!
Peygambersiz din kurmak isteyen ve mesailerine devam eden, şer odaklarına da dikkat etmek lazımdır. Bunlar oluşturdukları trollerle rüzgarın durumuna göre yelken açıyorlar. Bu gibi zamanlarda yeni aktörler rol almak isteyebilirler. Dinin ve ümmetin bunlara, ihtiyacı yoktur.
Gözden kaçmıyor; bu hususlarda birbirine zıt bir çok grup, sivil örgüt, trol, akım bir anda işbirliği yapıp bombardımana başlıyorlar. Allah yolunda değil ama, şeytanın tuzağında birleşebiliyorlar.
Neticede; 'içtihada açık yeni konularda 'güncelleme' konusunun tartışılması bence hayra vesile olmuştur. Kimin nerede durduğu, neyi düşündüğü, bulanık havayı nasıl kokladığı, durumdan nasıl vaziyet çıkardığı ortaya çıkmıştır.

***
KADIN ÜZERİNDEN TAHRİFE DİKKAT EDİN
Hz. Peygamber kadınlardan biat aldı. Sadece kocalarının peygamberliğini onaylamalarıyla yetinmedi. Kadınların da sözünü, reyini önemsedi. Onlara hak ettikleri hukuki ayrıcalığı tanıdı.
Evet Hz. Peygamber kadınlara ayrımcı davrandı ama bu ayrımcılık pozitif ayrımcılıktı. Hatta ayrıcalıktı.
Kadınlar Allah'ın emanetidir buyurdu
Kadınları şer olanlarını döver buyurdu
Çocuklarına bakan kadın benimle cennete girmeye yarışacak buyurdu
Kadınlarınız hakkında size hayırlı davranmanızı emanet bırakıyorum buyurdu
Küçük bir yaşta evlendirilen kadına, kendini boşama yetkisi verebilirim sana buyurdu.
Falanca adamlar beni istiyor ne yapayım diyen kadına; o cimri, ötekisi ise kadın döver. Onlara varma buyurdu.
İman eden mazlum kadın ve erkekleri korumak için Habeşistan'a hicret emri verdi.
Bir kadına hususi müezzin tayin etti. Ve bu kadının evinde günde 5 vakit ezan okundu. Bu kadın cemaate namaz kıldırdı.
İman eden ve akrabalık bağı olan kadınları sık sık ziyaret edip, hallerini sordu.
Eşlerine sosyal sorumluluk yükledi
Kadınların eşlerine gelip din öğrenmelerinin yolunu açtı
Vefatından sonra Hz. Fatıma büyük kadın gruplarına vaaz verdi.
Yetiştirdiği eşi Hz. Aişe; dinin bir çok hükmünün oluşumuna katkıda bulundu.
Kız torunlarını sırtına alıp çarşıda yürüyüşe çıkardı
Kızına; sen benim annem gibisin buyururdu.
Huzuruna gelen ve soru soran kadınlara burayı terket demedi. Asla. Hatta o kadına yer veren sahabeyi övdü. Ve kadının sorusunu sonuna kadar dinleyip sorusuna cevap verdi.
Kendisine yemek ikram etmesini isteyen biraz da huy itibariyle itici bir kadına gel soframıza otur buyurdu. Kovmadı. Azarlamadı. Yemek yedirdi.
Eşlerini döven erkekleri ani bir emirle camide topladı; ve, sizin eşlerinizi dövdüğünüzü duydum. Ben hepinizden daha çok ailesine yumuşak davranırım. Kadınları Allah'ın emaneti olarak aldınız. Gece yanlarına gider, gündüz utanmadan döver misiniz? Buyurdu. Ve böylece bu alışkanlığı bıçakla keser gibi kesti.
Kendisine kocasını şikayet eden Hz. Havle'yi (Mücadele suresi) sabır ve ilgiyle dinledi. Bu kadın hakkında övgü dolu ayetler indi.
Hatta bir gün kadınlara sohbet için zaman ayırdı.
Kadın hallerini kendisine soran bir Medine'li kadına bu nasıl soru diye hesap sormadı.
Kısacası: Hz. Resul'ün kadını yücelttiğini yazmak istersek kitaplar dolusu konuyu ard arda sıralamamız lazım.
Hiç kimse uluorta söylenen bazı sözleri, tavırları veya şurada, burada yazılı olan bir yorumu veya zemin kollayan kötü niyetlileri esas alıp kadın üzerinden İslam'ı yıpratmaya çalışmasın.
İslam'ın kadına bakışını öğrenmek isteyen Hz. Resulullah'ın -bu dinin peygamberinin- sözlerine ve Yüce Kitaba baksın. Başka kaynağa gerek yoktur.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.