AB’nin dönüşümüne üç kritik engel
Bu durum, yüksek büyüme performansı olan şirketleri Avrupa pazarı dışına yönlendiriyor. Bu durum, Avrupa pazarında girişimciler, girişim sermayesi şirketleri, melek yatırımcılar için yatırım yapmaya değer proje fırsatlarını daraltmakta. Ayrıca, Avrupalılar tasarrufların daha çok bankalara yönlendirdiğinden, Avrupa'da bugün hala sermaye piyasaları yeterince derin değil ve girişimcilere sermaye piyasası üzerinden yatırım finansmanı olanağı çok zayıf. Rapor, Avrupa'ya yüksek büyüme sağlayacak yatırım yapmaya değer projeler ve bunları finanse edecek sermaye piyasaları olmadan, Avrupalıların gelecekte daha zengin olma fırsatını da kaybettiklerini belirtiyor.
İkinci önemli sorun, Avrupa'nın ortak kaynaklarını boşa harcıyor olması. Avrupa Birliği Bütçesi ve fonları aracılığı ile büyük bir toplu harcama gücü söz konusu Ancak, bu büyük kaynağı birden fazla farklı ulusal ve AB enstrümanı arasında yayarak, bu derece büyük bir finansman imkanı Avrupa'nın kendi elleriyle seyreltiliyor. Örneğin, Avrupalı şirketlerin entegre olmasına ve ölçek ekonomisini yakalamasına yardımcı olmak için savunma sanayinde hala güç birliğine yönelinebilmiş değil. Avrupa için işbirliği odaklı tedarik mekanizması, 2022'de savunma ekipmanı tedarikine yapılan harcamaların beşte birinden azını oluşturdu. Ayrıca, AB'nin bizzat kendisi rekabetçi Avrupa savunma şirketlerini de desteklemiyor. 2022 ortası ile 2023 ortası arasında, toplam tedarik harcamalarının yüzde 78'i AB dışı tedarikçilere gitti ve bunların yüzde 63'ü ABD'ye yöneldi.
AB'de kamu sektörü, GSYH'nın oran olarak ABD ile hemen hemen aynı miktarda ar-ge harcaması yapsa da, bu harcamanın yalnızca onda biri AB düzeyinde gerçekleşiyor. Üçüncü önemli kritik sorun, Avrupa'nın önem derecesi yüksek olan alanlarda koordinasyon sağlamaması. Günümüzde endüstriyel stratejiler, ABD ve Çin örneklerinde olduğu üzere, yerel üretimi teşvik etmek için mali politikalardan, rekabeti engelleyici davranışları cezalandırmak için ticaret politikalarına ve tedarik zincirlerini güvence altına almak için dış ekonomik politikalara kadar çeşitli politikaların birleşimi ile oluşturuluyor. AB tarafında ise, politikaları bu şekilde birbirine bağlamak, ulusal ve komisyon düzeyinde çalışmalar arasında yüksek düzeyde koordinasyon gerektirmekte. Ancak, Avrupa'nın kendine özgü yavaş ve dağınık politika yapma süreci nedeniyle, ABD ve Çin gibi bu yönde bir çözüm üretme ve sorunlara yanıt üretme konusunda AB'nin elini zayıflatıyor. AB'nin bu kritik engellere karşı kalıcı çözüm üretip, yeniden yüksek büyüme trendine yönelmesi gerekecek.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
- Sürdürülebilirlik ve refah için kalıcı barış (20.11.2024)
- G20 ve küresel eşitsizlikle etkin mücadele (18.11.2024)
- İklim krizi için 8 trilyon dolar daha lazım (15.11.2024)
- Ya ‘temiz enerji fonu’, ya daha ağır ‘kaos’ (13.11.2024)
- ‘Rasyonelleşme’mi daha derin ‘parçalanma’mı? (11.11.2024)
- 2025 için temel uyarı: ‘Beklenmeyeni Bekleyin’ (08.11.2024)
- 2025 için ‘dirençli ekonomi’ hazırlıkları (06.11.2024)
- 2025’e doğru küresel risk tartışmaları (04.11.2024)
- GOE’ler artık küresel gelişmelerin rehinesi değil (01.11.2024)
- Cumhuriyetimizin bağımsızlık düsturu ve küresel rekabet (30.10.2024)