Küresel lojistikte 2023’ün riski ‘grev’
Tüm küresel taşımacılık ve lojistik modları açısından, sektörün önde gelen uzmanları ve küresel ölçekteki şirketler 3 riski konuşmaktalar; ilki, küresel enflasyonun sebep olduğu küresel satın alma iştahındaki gerilemenin sebep olabileceği yavaşlama, ikincisi, enflasyonla mücadele için alınan tedbirlerin sebep olduğu resesyon riski ve üçüncüsü, sektörde çalışan kesiminin memnuniyetsizliğinden kaynaklanabilecek grev riski. 'Kovid- 19' sonrası büyük kırılma yaşayan küresel ticaret hacmi nedeniyle, 2020 ve 2021 azalmış iş yükü ile geçmişti. 2022'de iş yükü patladı ve enflasyon nedeniyle maaşlar geriledi. Bu nedenle, küresel ölçekte, sektör çalışanları iyi bir maaş düzeltmesi beklemekteler.
Sektör genelinde, binlerce profesyonelin nabzı tutularak yapılan anketler, 2023'te taşımacılık ve lojistik şirketlerinin iyi bir yıl yaşamalarını engelleyebilecek en büyük faktörün enflasyon ve durgunluk korkusu olabileceğini, bu riski Rusya-Ukrayna Savaşı'nın ana ve artçı etkilerinin, Çin'in 'Kovid'le mücadeledeki tutumunun ve küresel ölçekte gözlenebilecek işçi grevlerinin bu riski takip ettiğini gösteriyor. 2023'de, küresel ölçekte sektörde gözlenecek önemli bir değişimin de Çin'in 'Artı Bir' (Plus One) tedarik zinciri stratejisine karşılık, özellikle Atlantik tarafındaki ülke ve şirketlerin, Hindistan ve Vietnam'ı Çin'e alternatif tedarik zinciri partnerleri olarak öne çıkarmaları olarak konuşuluyor. Sektör uzmanları bu durumu 'yeni dostlar edinme stratejisi' olarak tanımlamaktalar.
Yukarıda saydığım hususlar, 2023'te, bir yandan, küresel tedarik zinciri ağlarında müttefikler ve dostlarla angajmanı attırma eğiliminin artacağına; bir yandan da, küresel resesyon riskine bağlı olarak, 2022'nin sonbaharından bu yana gerileyen konteyner ve kontrat fiyatlarının 2023'ün en azından ilk 6 ayında düşmeye devam edeceğine devam edeceğine işaret etmekte. Daha bir yıl önce, Los Angeles ve Long Beach limanlarında boşaltma sırasını bekleyen gemi sayısı 109'du. Bir yıl sonra neredeyse bekleyen gemi yok. Çin'den ABD'nin batı kıyısına 40 fitlik bir konteyner nakliye maliyeti Eylül 2021'de 20 bin 600 dolar iken, bugün aynı fiyat 1.400 dolar. Bu durum, ABD'deki resesyonun etkisi olarak da okunabilir. ABD, sektöre yönelik en ciddi 'grev' riski taşıyan ülke. Küresel şirketlerin 'kapasite azaltma' tedbirleri sonuç verir mi, birlikte gözlemleyeceğiz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
- Küresel açlık tehdidinin jeopolitik yönü (22.11.2024)
- Sürdürülebilirlik ve refah için kalıcı barış (20.11.2024)
- G20 ve küresel eşitsizlikle etkin mücadele (18.11.2024)
- İklim krizi için 8 trilyon dolar daha lazım (15.11.2024)
- Ya ‘temiz enerji fonu’, ya daha ağır ‘kaos’ (13.11.2024)
- ‘Rasyonelleşme’mi daha derin ‘parçalanma’mı? (11.11.2024)
- 2025 için temel uyarı: ‘Beklenmeyeni Bekleyin’ (08.11.2024)
- 2025 için ‘dirençli ekonomi’ hazırlıkları (06.11.2024)
- 2025’e doğru küresel risk tartışmaları (04.11.2024)
- GOE’ler artık küresel gelişmelerin rehinesi değil (01.11.2024)