‘Çok taraflılık’ ilkesinin 2023 sınavı
BM Güvenlik Konseyi'nin 5 daimi üyesi olan ABD, Birleşik Krallık ve Fransa ile Rusya Federasyonu ile Çin arasında zaman zaman yükselen derin görüş ayrılıkları, 'iki siyah kuğu' küresel pandemi ve Rusya-Ukrayna Savaşı'na yönelik somut çözümlerin şekillenmesini kimi kritik anlarda felce uğrattığı gibi, küresel ticaretteki farklı menfaatler ve öncelikler nedeniyle DTÖ'de de bir tıkanma gözlemlenmekte. Bu durum, küresel vergi reformu, küresel karbon vergilendirme mekanizması, küresel iklim değişikliği, dijitalleşme ve yapay zeka, çalışma hayatı, gençlik, eğitim, küresel ve bölgesel kalkınma, yerel kalkınma ve yerel yönetimler, küresel yönetişim ilkeleri ve KOBİ'lerin kurumsallaşması gibi pek çok konu ve alanda, OECD'nin politika üretme ve ardından üretilen ortak politika ve çözümlerin dünya kamuoyunun gündemine taşınmasına yönelik yükümlülüklerini de arttırmakta.
Önümüzdeki 5 yıl boyunca OECD'nin küresel meselelerde oynayacağı etkin role yönelik olarak, uluslararası müteahhitlik hizmetlerine ve uluslararası siber sisteme getirilmesi arzu edilen yeni kurallar ile, OECD platformu üzerinden öne çıkan proje ve yaklaşımlar küresel aktörlerin bir numaralı gündem maddesi olacak. Bu nedenle, küresel ticaret, uluslararası müteahhitlik hizmetleri, küresel dijital hizmetler, küresel karbon vergilendirmesi, ülkelerin karbon salınımı süreçleri, küresel taşımacılık ve lojistik kuralları gibi pek çok alanda, bilhassa Atlantik ile Asya-Pasifik arasındaki 'sıklet merkezi rekabeti' açısından, OECD yeni rekabet kurallarının belirlendiği bir çok taraflı teşkilat olarak daha da öne çıkacak.
Türkiye, küresel ticaret ve tedarik sisteminin adil ve tarafsız bir model içerisinde çalışması, küresel ekonomi-politik sistemin adıl ve tarafsız bir yaklaşım ile çözüm üretmesi adına, başta OECD, tüm küresel çok taraflı kurumlarda, teşkilatlarda Bakanlıklarıyla, kamu kurumlarıyla, özel sektörü temsil eden STK'larıyla ve yerli-milli düşünce kuruluşları ile çok daha etkin rol üstlenmeli ve üstlenmekte. 'Çok taraflılık' ilkesi ve bunu temsil eden küresel teşkilatlar, 'küresel enerji krizi', 'küresel gıda krizi' ve 'küresel tedarik zinciri krizi' gibi kritik önemde başlıklara kapsayıcı çözümler bulmak ve ülkelerin 'çok taraflı sistem'e duydukları 'güven'i kaybetmeleri adına, 2023'de önemli bir sınamadan geçecekler. Türkiye, Avrasya'da kalıcı barış ve güven için üzerine düşen görevi en iyi şekilde karşılamayı, sahada ve masadaki 'insani ve girişimci diplomasi' başarısıyla sürdürecek.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
- Küresel açlık tehdidinin jeopolitik yönü (22.11.2024)
- Sürdürülebilirlik ve refah için kalıcı barış (20.11.2024)
- G20 ve küresel eşitsizlikle etkin mücadele (18.11.2024)
- İklim krizi için 8 trilyon dolar daha lazım (15.11.2024)
- Ya ‘temiz enerji fonu’, ya daha ağır ‘kaos’ (13.11.2024)
- ‘Rasyonelleşme’mi daha derin ‘parçalanma’mı? (11.11.2024)
- 2025 için temel uyarı: ‘Beklenmeyeni Bekleyin’ (08.11.2024)
- 2025 için ‘dirençli ekonomi’ hazırlıkları (06.11.2024)
- 2025’e doğru küresel risk tartışmaları (04.11.2024)
- GOE’ler artık küresel gelişmelerin rehinesi değil (01.11.2024)