Küresel dondurma pazarı 72 milyar dolar
Sektörün geri kalanı ulusal veya mahalle düzeyinde küçük ve orta büyüklükteki yerel dükkanlar veya markalar tarafından temsil ediliyor; ki, bu tür dondurma satışına, gastronomi sanatının incelikleri anlamında, zanaatkar (artisanal) dondurmacılık ta denmekte. Küresel ölçekte en çok tüketilen dondurma yüzde 32 ile 36 arasında değiştiği tahmin edilen çikolatalı dondurma. Onu yüzde 24-28 arası vanilyalı dondurma takip ediyor. Yaklaşık yüzde 20'ler civarında meyveli dondurmalar ve geri kalanı da bu türlere girmeyen dondurma ürünlerinin payı. Farklı büyüklüklerdeki kaplarda veya tüp şeklinde dondurma paketleri marketlerde satılan veya dondurma dükkanlarında bu şekilde servis edilerek yenilen dondurma toplam küresel pazarın yüzde 73'ünü oluşturmakta.
Külah veya çubuk şeklindeki dondurmalar pazarın geri kalanını oluşturmakta. Tüp şeklindeki dondurma, özellikle dünya nüfusunun önemli bir bölümünü oluşturan küçük yaştaki tüketicilerin en büyük favorisi. Çubuk (bar) ve üzerinde irili ufaklı şekerden yapılmış toplar ve süsler olan (pops) dondurma türlerinin pazar payının ise önümüzdeki dönemde her yıl düzenli olarak yüzde 3 artması beklenmekte. Küresel dondurma pazarı, bilhassa küresel pandemi döneminde, küresel tedarik zincirinde gözlenen aksamalar nedeniyle, dondurma pazarında yerel geniş dağıtım ağı olan üreticiler ile, zanaatkar dondurmacılar lehine gelişmiş gözüküyor. Çin'in 'sıfır vaka' politikası nedeniyle, küresel ölçekte tedarik zincirinde devam eden sıkışmalar, 2022 yılında da yerel üreticiler ve zanaatkar dondurmacıların pazardaki ağırlıklarını sürdüreceklerine işaret etmekte. Dünyanın en uzun çubuk dondurması ise, 22,2 cm ile Hindistan'da satılmakta.
Her Amerikalı yılda 14.8 litre dondurma ve benzeri dondurulmuş tatlı tüketiyor. ABD'nin üç favorisi çikolatalı, içinde bisküvi parçaları olan ve 3. sırada vanilyalı dondurma. Amerikalıların tükettiği yıllık 5 milyar litreye yakın dondurma 13 milyar dolarlık pazar anlamına geliyor. 28 bin 800 kişi doğrudan dondurma pazarında çalışıyor ve yılda 1.8 milyar dolar maaş geliri sağlıyor. Çin ise, 24 milyar dolar ile dünyanın en büyük dondurma pazarı. ABD'de 14.8 litre kişi başı tüketimi karşı, Çin'de kişi başı tüketim 3 litre, Japonya'da ise 7 litre. Çinliler bir gün Amerikalılar kadar tüketmeye karar veriri ise, sadece Çin pazarı tek başına 100 milyar dolara ulaşacak. Dondurma deyip geçmemek lazım. 2030-2040 arası 200 milyar dolara yürüyen bir pazarda, Türk üreticiler ve ihracatçılar hızla büyüyen bu pazarı hep radarında tutmalı.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
- Küresel açlık tehdidinin jeopolitik yönü (22.11.2024)
- Sürdürülebilirlik ve refah için kalıcı barış (20.11.2024)
- G20 ve küresel eşitsizlikle etkin mücadele (18.11.2024)
- İklim krizi için 8 trilyon dolar daha lazım (15.11.2024)
- Ya ‘temiz enerji fonu’, ya daha ağır ‘kaos’ (13.11.2024)
- ‘Rasyonelleşme’mi daha derin ‘parçalanma’mı? (11.11.2024)
- 2025 için temel uyarı: ‘Beklenmeyeni Bekleyin’ (08.11.2024)
- 2025 için ‘dirençli ekonomi’ hazırlıkları (06.11.2024)
- 2025’e doğru küresel risk tartışmaları (04.11.2024)
- GOE’ler artık küresel gelişmelerin rehinesi değil (01.11.2024)