Çin'in 'kuşak-yol' projesi, son iki yıldır küresel ekonomi-politik çevrelerin gündeminden düşmüyordu. 2060 ile 2100 arasında42 trilyon dolardan 63 trilyon dolaraçıkması beklenen küresel ticarethacminin, 2100 yılında 4,9 milyarinsanın yaşayacağı Asyaile 4,4 milyar insanın yaşayacağıAfrika'da yoğunlaşacağıaşikar. Bu ölçüdemega bir gelecek adına,Çin, karadan, denizdenve havadan geniş çaplıve çok sayıda merkezdenyürütülecek megabir ticaret koridoru oluşturmanınpeşinde koşuyor,doğal olarak. Bu da, Çin açısından,Myanmar, Hindistan,Pakistan, İran, Rusya, Türkiyeile derinleştirmesi gereken ilişkilerinyanı sıra, Körfez Bölgesi ve AfrikaÜlkeleri ile çok yönlü projeler üretmesinigerektirmekte.
İlginçtir, Çin'in bu ölçüde 'megabir gelecek' için zenginleştirilmişilişkiler kurma gayreti gösterdiği tümülkeler, bu dönem ciddi bir 'abluka'yaşıyor. Yıllar öncesinde, Türkiye'ninkendi kara sularından ve boğazlardangeçişine izin vermesi nedeniyleABD ile ilişkilerinin gerildiği ünlü'Varyag' uçak gemisini, o günlerdeÇin 'yüzen casino' yapacağını ifadeederek Ukrayna'dan satın almıştı.
Sonrasında, Çin'in Varyag'ı modern bir uçak gemisine dönüştürdüğünü gördük. Derken, iki hafta önce, ismini Varyag'dan Liaoning'e dönüştürdüğüilk uçak gemisini, Çin'in Pakistan'a satmaya hazırlandığı haberleri sızdı. Bir de, kasım ayında, Pakistan'daki Çin konsolosluğunun yakınlarında büyük bir bombalı saldırı gerçekleştiğini unutmayalım.
Tüm bu detaylara, yine iki hafta önce, İran'ın İslam Devrimi'nin 40. yılını kutlarken ve Hindistan'ın Keşmir bölgesinde düzenlenen saldırılarda çok sayıda İran ve Hint askeri öldürülmesini ve saldırıların ardından her iki ülkenin de Pakistan'ı hedef alan açıklamalarda bulunmasını ekleyin.
Ve son olarak, bitirdiğimiz hafta ise, Pakistan ve Hindistan'ın birbirlerinin savaş uçaklarını düşürerek, 4. kez savaşıneşiğine gelmelerini not alın. İran, Pakistan ve Hindistan'ın adeta savaşın eşiğinde olması; açık ve net Çin'in kuşak-yol projesi için oluşturmak isteyeceği işbirliğini dinamitleyen bir tablo. Pakistan'ın Cumhurbaşkanımız Erdoğan'a çağrıda bulunması da, Erdoğan'ın liderlik gücü açısından uluslararası çevrelerce bir kez daha not alındı.
Aynı zamanda, kuşak-yol projesinin ciddi mesafe almasına bağlı olanak, küresel ekonomi-politiğin sıklet merkezinin 'Atlantik'ten 'Asya-Pasifik'e kayması sürecini de hayli geciktirecek bir gelişme. Hiç kuşkusuz, ABD'nin Asya-Pasifik'in küresel sistemdeöne çıkışını geciktirecek her gelişmeye itiraz etmeyeceği uluslararası aktörleri şaşırtmayacaktır. Bu arada, 'Uygur Türkleri' başlığı nedeniyle Türkiye-Çin ilişkilerinin gerildiğini de not aldığımızda, işler daha da karmakarışık bir hal alıyor. İlginçtir, Atlantik kanadının önde gelen ülkeleri ve medyası, Uygur Türkleri'ne yönelik haberleri sürekli olarak, 'Türkiye neden tepki vermiyor' söylemi üzerinden yürüttüler aylardır. Çin ise, 'yumuşak karnı' olan bu meselede de, Türkiye ile ilişkilerini düzgün bir zeminde yönetmekte zorlanıyor. Bu arada, ABD-KuzeyKore 2. tur görüşme ise başarısızlıkla sonuçlandı. Bu da Çin'in hamlesi mi acaba?
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.