HAŞMET BABAOĞLU

Satan kazanıyor, kesin. Peki ya alan?

"Yeni kasa açar mısınızzzzz!"
Kasa kuyruğunda bekleyenler gibi bu canhıraş haykırışın sahibi kim diye dönüp baktım.
Maşallah, bir hanımefendi 52 saatlik kapanma için bir aylık stokunu alışveriş arabasına doldurmuş...
Beklemek istemiyor.
Pandemide binlerce şube açan ucuzluk marketlerinden birindeyiz...
Zaten iki kasası var ve sırada da topu topu dört kişiyiz.
Beklemesi zor değil.
20 yaşlarında bir delikanlı söylenerek yardıma koşturuyor: "Birinin raflara bakması gerek, geçen gün koca borcam tepsiyi yürütmüşler, paraları aylığımızdan kesiliyor!"
Haklı. Fakat onların halini dikkate alan var mı? Yok!

***

Geçen gün Batı insanının pandemideki alışveriş paniğini dile getirmiştim, hatırlarsınız. (Sosyal bilimciler hemen "panicbuying" diye terimleştirdiler bile!)
Şimdi de dönüp biraz kendimize bakmalı, değil mi ya?
Bugünü ve yarını sürekli global düzeyde konuşuyoruz.
Ama unutmayalım ki, yarınki hallerimizde bu "küçük resimler" de belirleyeci olacak.
Mesela deli gibi rafları boşaltmıyoruz, rafları talan edenimiz az.
Ama hiç ihtiyacımız olmayan şeyleri satın almak gibi bir "arıza" ürettik.
Dahası...
Boşluktan market market gezer olduk.
Bu davranış gelip geçer mi?
Kredi ve banka kartlarının gitgide şişen faturalarının altından kalkılır mı?
Önemli sorular.

***

Daha önce göbek salata, marul, meyve vesaire bulmakta zorluk çekilen ucuz market zincirlerinde vitamin ve besin takviyeleri bulunmaya başladı.
Zaten bu market zincirleri koşullara uymakta pek marifetliler ve hiçbir fırsatı kaçırmıyor.
Sattıkça büyüyor, büyüdükçe satıyorlar...
Ya satın alanlar?
Biz tek tek insanlar yani...
Bizim halimiz belli.
Şaşkınız ve uyumsuzuz.
Ve sürekli borçlanıyoruz.
Online, yani dijital alışveriş deseniz...
Koptu gidiyor.
Geçen gün bir arkadaşım yakınıyordu: "Eve aylardır akrabaymış, komşuymuş gelen giden yok ama internetten iki fincan takımı aldım, manyak mıyım, neyim?"
"Hayır!" dedim; "Duyguların koşullara direniyor ama kazanan online alışveriş siteleri oluyor, o ayrı!"
Öyle ya, pandeminin ilk yedi ayında cirolarını yüzde 400 artırmışlar.

***

Sonuç olarak...
"Küçük resim"de de düşünmemiz gereken çok şey var.
Çocukların okulsuz eğitimi, hayatın eve sığmayışı gibi bu alışveriş hallerimiz de derin izler bırakacak.
Şüpheniz olmasın!
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.