Bazı konuları untmamak ve hep akılda tutmak lazım. Türkiye'nin tarihini kabaca hepimiz biliriz. Türkiye siyasetinin temel meselelerinin neler olduğuna dair hepimizin biraz fikri vardır. Ama birileri bilerek bu tecrübeleri terse çevirmeye çalışır.
Halbuki bazı gerçekler vardır ki, tartışmak bile çoğunlukla gereksizdir. Neredeyse toplumda genel bir kabul vardır. Mesela siyasetin üstündeki vesayet mekanizmaları dediğimizde herkesin kafasında bir şeyler canlanır. Zayıf siyasetin ve dolayısıylazayıf hükümetlerin belli bürokratikkurumlar aracılığıyla kontrolaltına alındığını ve istikrarsızhükümetlerin bu vesayet heyulasıylabaş edemediğini bilirdik.Yıllarca konuştuk.
Seçim sisteminin ve Başbakanlık ve Cumhurbaşkanlığı makamlarının bile bu mantığa göre kurgulandığını söyledik. Ülkede gerçekten milli iradeyedayanan güçlü iktidarlarüretmeden bu sorunlarla baş edilemeyeceğinide konuştuk.
Bu milli iradenin kabaca büyük çoğunluğu son yirmi yılda defalarca sandık başına giderek seçimle referandumla uzun soluklu bir mücadele verdi. Bu mücadelenin vardığı noktada istikrarlı hükümetler oluşturma fikri bir daha vesayet mekanizmaların kurulmasını engellemek üzere geliştirildi.
Parlamenter sistemin yapısı hükümetleri öyle ya da böyle zayıf düşürüyordu. Seçim kazanmış partiler kendi siyasi gündemlerini hükümete bile taşıyamaz haldeydi. Hükümetler üzerinde kurulan baskılarla, milletvekili pazarlıklarıyla kolayca hükümetler düşürülebiliyordu. Koalisyonlar hep kırılgandı. Sonuç olarak 1960'tan 2000yılına kadar 40 yılda toplam31 hükümet kuruldu. Ortalamagörevde kalma süresi bir buçukyılı bile bulmuyor. Böyle bir yapınınTürkiye siyasetine, ekonomisine,dış politikasına ve toplumsalhuzuruna katkı yapma şansıvar mı? Tabii ki yok. Bir buçuk yıldagitme ihtimali çok yüksek olan hükümetlerneyin yatırımını yapsın neyinsorununu çözsün? Böyle bir yapınıniçinde gerçekten millet iradesidevlet yönetimine yansıyor diyebilirmiyiz? Alakası bile yok. Bunca olup bitene rağmenhala Parlamenter sistemsayıklamalarını ben iyi niyetliolarak göremiyorum. Her hükümetbiçiminin kendine göre avantajlarıve dezavantajları olabilir.Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemininde ayarlanabilecek taraflarıolduğunu düşünüyor olabilirsiniz.Ama eski kötü günleredönmeyi hayal etmek için insanınya aklından zoru vardır ya daülkedeki hükümetleri ve dolayısıylaülkenin geleceğini ipotekaltına almak istiyordur. Milli iradenindevlet yönetimine yansımasındanrahatsız demektir. Gerçekten güçlübir Türkiye istiyorsak artık bu tartışmalarıbir kenara bırakmaklazım.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.