NATO’dan ayrılma zamanı geldi mi?
Cumhurbaşkanı Erdoğan meselenin "özürle geçiştirilmeyeceğini" söyleyerek "hedefin Türkiye" olduğunu vurguladı. Bu tür bir skandalın basit bir dikkatsizlikten kaynaklanmadığı ortada...
Tatbikat materyaline Batı başkentlerinin uzun süredir alan açtığı "Türkiye karşıtlığı" sızmış bulunuyor... Her aktivitesini bir dizi kontrolden geçiren NATO'nun genel sekreterinin ya da Norveç savunma bakanının özrünün teskin edici olmaması da son dönemdeki gidişatla yakından alakalı.
NATO'nun 15 Temmuz darbe girişimine yaklaşımı ve FETÖ'cü subayları iade etmemesi aradaki güveni yıkıcı bir etkide bulundu. Yine ABD ve AB ile ilişkilerdeki gerginlik konuları bir şekilde NATO düzlemine de yansıyor.
Batı başkentlerinde Erdoğan'ı "diktatör" olarak resmeden bazı çevrelerin yürüttüğü "Türkiye'yi NATO'dan çıkarma" kampanyası da cabası... İşte böylesi bir ortamda Atatürk ve Erdoğan'ın "hedef tahtasına" yerleştirilmesi Türkiye'de de "NATO üyeliğini" sorgulama tartışması yarattı.
Türkiye'nin menfaatlerini dikkate almayan bu ittifakın 1960 darbesinden itibaren her darbe ve muhtıranın arkasında olduğu hatırlatılarak kaybolan güvene işaret ediliyor. Bu tartışmanın uç noktasını ise "düşmanca yaklaşımlarda" bulunan "NATO'dan artık ayrılalım" görüşü oluşturuyor.
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Batı merkezli uluslararası sisteme adaletsizlik eleştirisi de müttefiklerine "bu nasıl dostluk" sorgulaması da hakkaniyetli bir ilişki arayışının tezahürü. Batı ile ilişkilerin asimetrik boyutunu tashih etme niyetine yönelik. Yani eleştiriler Batı'yı "kötülemek" amaçlı değil. Batı'yı toptan reddeden özcü bir yaklaşım hiç değil. Bu sebeple NATO'yu Türkiye'nin menfaatleri gereği eleştirmek bir an önce ayrılma kararını vermeyi gerektirmez.
Dünyanın nereye gittiğinin analizine ve kalıcı menfaatlerin rasyonel hesaplamalarına dayanmalı. Trump yönetiminin Transatlantik ilişkilere getirdiği belirsizliğin ve AB'nin 23 üyesinin savunma alanında işbirliği için imzaladığı PESCO'nun (Kalıcı yapılandırılmış İşbirliği Savunma Anlaşması) nereye gittiği netleşmeden "ayrılalım" gündemine saplanmayı rasyonel bulmuyorum.
ABD, Çin, Rusya ve Avrupa arasındaki rekabetin nasıl bir güven(siz)lik ortamı oluşturacağı görülmeden tek taraflı olarak kendimizi bağlamamız gerekmiyor. AB ve NATO gibi çok taraflı ilişkiler yıpransa da gelen belirsizlik döneminde hâlâ stratejik önemde.
Küresel ve bölgesel anaforların ortasındaki bir ülke olarak hem bunları eleştirerek korumak hem de çeşitli aktörlerle ikili ilişkileri geliştirmek durumundayız. Bu formül Batı ile gergin bir ilişkiyi koparmadan yönetmek demek.
Türkiye'yi "ötekileştiren" kampanyaların gündemi bizi tersinden esir almasın.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
- Sabah’a veda etmenin bu kadar zor olacağını biliyordum (20.05.2024)
- Yeni gelişmeler normalleşmenin seyrini nasıl etkiler? (17.05.2024)
- Değişim ama nasıl? (14.05.2024)
- Yeni Anayasa tartışması neden kaçınılmaz? (11.05.2024)
- CHP ve İyi Parti rol mü değiştiriyor? (10.05.2024)
- Kılıçdaroğlu mirası, Özel’in zorluğu (07.05.2024)
- Siyasette ‘yumuşama dönemi’ ne getirir? (04.05.2024)
- Yeni bir siyasi süreç (03.05.2024)
- İYİ Parti, Dervişoğlu ve üçüncü yol kaldı mı? (30.04.2024)
- Özel ve Kılıçdaroğlu’nun ‘siyaset’ kapışması (27.04.2024)