Türkiye'deki seçimler, bu yıl dünyadaki belki de en önemli siyasi olayı. Bunu ben değil, yabancı basın kuruluşları da söylüyor. Washington Post'un "2023'tedünyadaki en önemli seçim" takdimini unutmayalım.
Haliyle yabancı medyada da her gün Türkiye'deki seçimlere dair haberler, analizler yayınlanıyor. Fakat kendi meşrepleriyle... Neden bu ifadeyi kullandığımı az sonra anlatacağım. Ama önce "kendi meşrebiylehaber yapmaya" güzel bir örneği ele alalım.
Birkaç gün önce Londra merkezli Reuters haber ajansı bir anket yayınladı. Anketin sonuçlarına göre Millet İttifakı'nın adayı Kılıçdaroğlu, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'a karşı 10 puan öndeydi!
Söz konusu çalışma, Aksoy Araştırma şirketi tarafından 8 Mart'ta yapılmıştı ve 6 Mart gecesi Millet İttifakı adayı olarak açıklanan Kılıçdaroğlu'nun %55.6 ve Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın 44.4 oy potansiyeli olduğunu gösterdi. Anketlerde Millet İttifakı'nın parlamento seçimlerinde AK Parti'den altı puan önde olduğu, HDP'nin de rahatlıkla %10'un üzerinde oy alacağı ifade edildi.
Tabii Türkiye'nin rakibi olan ülkelerin medyaları, bu haberi görür görmez tabiri caizse üzerine atladı. Reuters haberi öğlen saatlerinde geçti. Yunan medya kuruluşu Kathimerini de hemen bu haberi aynen alıp "Anketlere göre Erdoğan muhalefetekarşı 10 puandan fazla geride" başlığıyla servis etti.
Fakat tüm bu yayın kuruluşlarının hiçbiri dönüp de bu anketi kim yapmış diye merak bile etmedi: Bağımsız bir anket şirketininrakamlarına mı dayandırılmıştı buhaber? Bu sorunun yanıtı, Aksoy AnketŞirketi'nin sahibinin Twitter profilindegizli. Ertan Aksoy'ın hesabının biyografikısmında sadece tek bir kelimevar: CHP'li. Kendini açık açık CHP'li olarakifade eden birinin yaptığı anketi birhaberin ana dayanağı yapmak basınetiği açısından ne kadar uygun? Yoksapartizanlığın tarafsızlık maskesiyleörtülemediği bugünlerde bu sadeceretorik bir soru olarak kalmaya mahkûmmu?
Zaten siyasi arenada bir anket terörü ve manipülasyonu olduğunu söylemek hiç de abartı olmaz. Gün geçmiyor ki adı sanı duyulmamış bir anket şirketi çıkıp sonuç açıklamasın. İrili ufaklı bütün yayın kuruluşları da- özellikle internet siteleri- okur çekmek için çarpıcı başlıklarla anketlerin güvenirliğini sorgulamadan okura servis ediyor.
Öyle uçuk anketler var ki kimse 'ama...'demeden, rakamlara kendini kaptırıyor.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, girdiği seçimlerin tamamını kazanan, dünyada emsali çok az olan bir lider. Kendi deyimiyle 'manşetlerleçarpışarak bu günlere geldi' ancak, her seçim öncesi manşetler kadar anketlerle de çarpıştı. Ne idüğü belirsiz anketlerle toplumkanaatini şekillendireceğini düşünenlerbir kez daha yanılacak.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.