Türkiye’nin ilk yerli otomobil serüveni! Devrim’den Togg’a hayalin gerçeğe dönüşmesi
Türkiye'nin vizyon projesi yerli otomobil Togg'un seri üretimi 29 Ekim'de başlayacak. Bunun için Bursa Gemlik'e Avrupa'nın en modern fabrikası kuruldu. Peki dünden bugüne yerli otomobil sürecinde neler yaşandı? İşte tüm detaylar…
24 mühendis, Türkiye'nin ilk yerli otomobili için yarım asır önce canla başla alın teri dökmüşlerdi. Sadece 4 buçuk ayda kısıtlı imkanlarla devrim otomobilini üretmeyi başardılar. 29 Ekim 1961 sabahında Türkiye'nin otomobili halka tanıtılacaktı. Araç Meclis önüne getirildi ancak içerisine benzin koyulmamıştı.
Dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in bindiği otomobil yola çıktı ama 100 metre ilerledikten sonra öksürerek durdu. Kimse aksiliğin yaşanan panikten kaynaklandığını cunta liderine anlatamadı. Türkiye'nin ilk yerli otomobili Devrim Arabaları daha doğduğu gün bizzat devlet eliyle öldürüldü. Arkada, kendilerine doğru düzgün bir teşekkür bile edilmemiş gözü pek 24 mühendis kaldı.
Türkiye'nin 60 yıllık rüyasıydı. Yarım kalan bir hikaye vardı. Başkan Recep Tayyip Erdoğan 20 Ocak 2011'deki TÜSİAD toplantısında ilk yerli otomobil çağrısını yaptı. Bu çağrıdan 6 yıl sonra Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin toplantısında ikinci kıvılcım ateşlendi.
Devrim niteliğinde bir karara imza atılacaktı. Ancak bu hayalin gerçekleşmesi için babayiğitlere ihtiyaç vardı. İşte Başkan Erdoğan'ın çağrısı üzerine, 2 Kasım 2017'de ilk protokol imzalandı. Anadolu Grubu, BMC, KÖK Grubu, Turkcell, Zorlu Holding ve TOBB elini taşın altına koydu.
SERMAYE VE TÜM OLANAKLAR HAZIRDI. PEKİ BU İŞİ KİM YÜRÜTECEKTİ?
Akıllara Aselsan'da tasarım mühendisliği yapmış, uluslararası dev firmalarda yöneticilik üstlenmiş, üst düzey dünya teknolojilerine hakim bir isim geldi. O isim Gürcan Karakaş'tı. Karakaş 2011 yılında yapılan bir araştırmada Almanya'nın en büyük 30 şirketini yönetmeye aday 100 kişiden biri seçilmesiyle dikkatleri üzerine çekiyordu. Aynı zamanda yönettiği tüm şirketlerdeki başarısı da dillerdeydi. Yerli otomobilin CEO'luğunu en iyi o yapabilirdi.
Togg, resmi olarak 25 Haziran 2018'de kurulurken, 1 Eylül 2018'de ise Mehmet Gürcan Karakaş, üst yönetici olarak atandı. Bu sırada muhalefetten projeyi küçümseyici açıklamalar ardı ardına gelmeye başladı. Tüm algı çalışmaları Togg yolculuk buluşması adıyla gerçekleşen tanıtımda boşa çıktı. Yerli otomobilin c-sedan ön gösterim araçları ilk kez kamuoyuyla paylaşıldı.
Öylesine çok eleştiri ve operasyonlara maruz kalmıştı ki Togg, sosyal medyada dalga konusu bile olmuştu. Türkiye'nin otomobilini karalamak için tabir yerindeyse yapılmayan kalmadı. Tüm aşağılayanlara bu görkemli tören büyük bir tokat vurdu. Adeta dillerini yuttular. Yerli otomobiliyle ilk kez göz göze gelen Türkiye'yi heyecan sardı.
27 Aralık 2019'da yayınlanan cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle, Togg'un üretileceği il de belli oldu. Bursa'nın Gemlik ilçesinde fabrika kurulacağı açıklandı. Gerçekleştirilen sermaye artırımıyla Togg, 996 milyon 774 bin lira ile Türkiye'de ödenmiş sermayesi en yüksek otomotiv şirketi oldu. Bu sırada, şirketteki ortaklık payları da değişti. Sermaye artırımına katılmayan KÖK Grubu'nun çekilmesiyle hisseler mevcut ortaklarca yeniden alındı. 2 Mart 2020'de Togg'un başvuru dosyası halk görüşüne açıldı. Daha sonra fabrika inşaatının başlayabilmesi için ÇED raporu Çevre Şehircilik ve İklim Bakanlığına sunuldu.
En önemli evrelerden biri de aracın Avrupa'da tescillenmesiydi. Togg'un iç ve dış tasarımları Avrupa Birliği fikri mülkiyet hakları ofisi tarafından 12 Nisan 2020'de tescil edildi. 24 Haziran'da ise otomobillerin SUV ve sedan tasarımları Çin Patent Kurumu tarafından Togg adına tescillendi. Bütün işlemler tamamdı. Bursa'nın Gemlik ilçesinde 1,2 milyon metrekarelik alan üzerinde kurulan fabrikanın temeli, Başkan Erdoğan'ın katılımıyla atıldı.
Temel atma töreninin ardından Togg'un yeni logosu tanıtıldı. Logoda iki ok birleştirilmiş, ortasında değerli taş şeklini oluşturacak şekilde kaynaştırılmıştı. Doğu ve batı kültürlerinin bir araya gelmesi simgelendi. Aynı zamanda Togg'un bugünün ve yarının kesişim noktası olduğu vurgulandı.
Togg, şarj ağı işletmeci lisansını da 1 Temmuz'da aldı. Gebze'de ilk prototip bataryanın üretim ve testleri tamamlandı. Ağustos ayında Başkan Erdoğan, Gemlik'teki Togg üretim üssünde üretilen ilk deneme aracıyla test sürüşü gerçekleştirdi. Eylülde Togg'un, mart ayında İsveç'te başlayan kış testlerinin devamı Arjantin'de yapıldı. Ve Türkiye'nin otomobilinin fabrikası tamamlandı. Dev tesiste yılda 175 bin araç üretilmesi hedefleniyor. Fabrikada bin 300 kişiye de istihdam sağlayacak kampüste, 2030'a kadar tek bir platformdan 5 farklı modelde toplam 1 milyon araç üretimi planlıyor.
PEKİ YERLİ VE MİLLİ ARACIMIZIN ÖZELLİKLERİ NELER?
200 ile 400 beygir gücü sunuyor. 0'dan 100'e 4.8 saniyede çıkıyor. 30 dakikanın altında hızlı şarj ile yüzde 80 doluluğa ulaşıyor. 300 kW gücündeki şarj cihazları 81 il için kuruluma hazır. Araç aynı zamanda evde de şarj edilebilecek. Seri üretimin ardından holografik asistan teknolojisi üzerinde durulacak. Bu teknoloji sayesinde sürücü gözünü yoldan ayırmadan aracın gösterge ekranında verilen bilgileri görebilecek. Aynı zamanda yol ve çevre hakkında ihtiyacı olabilecek diğer tüm bilgilere ulaşacak.