Kişi başına günlük harcaması 10 dolar ile 100 dolar arasında olan kesim küresel ölçekte 'orta sınıf' olarak kabul edilmekte. Birleşmiş Milletler başta olmak üzere, pek çok uluslararası kuruluşun araştırmaları, 2030'a kadar, dünyagenelinde 1.7 milyarartışla, orta sınıfıoluşturan küreselnüfusun 5.3 milyaraulaşacağını, zengin sınıfın 100 milyon artışla 300 milyona ulaşacağını; buna karşılık, düşük gelir grubu ve yoksul insanların 900 milyon azalarak 2.3 milyara gerileyeceğini, en fakir nüfusun ise 150 milyon kişi azalarak 450 milyona gerileyeceğine işaret ediyor. Bunun anlamı, küresel havayolu taşımacılığında bugüne kadar hiçgörülmemiş bir müşteri sayısının sektörden devasa bir hizmet talebinde bulunacağı anlamına gelmekte.
Türkiye'nin son 16 yılda ortalama yaşam standardında yakaladığı büyük sıçrama, Türkiye'dehavayolu taşımacılığındakimüşteri sayısındaki artışıdünya ortalamasının 3katına, ortalama yüzde 15'egetirmiştir. Uluslararası Hava Ulaştırma Kurumu IATA'nın 2036 tahmini, ortalama yüzde 3.6'lık artışla, bugün 4 milyarı geçen havayolu yolcu sayısının 7.8 milyara ulaşacağına işaret ediyor. IATA'nın öngörüsü, Türkiye'nin, ülke merkezli yurtiçi ve yurtdışı uçuşlarda 2036'da 200 milyon yolcuya ulaşacağını,dünyanın en önemli 9. havayoluuçuş merkezi olacağına işaret ediyor.
Bu da, Türkiye'nin 22.6 milyardolar havayolu taşımacılığıcirosunun 2028'de 40, 2036'daise 50 milyar dolara ulaşacağınıgösteriyor. 2016 ile 2036arasında Türkiye'nin yurtiçive yurtdışı yolcu sayısının120 milyon yolcudaha artması beklenmekte.Sanıyorum, yukarıdaki tahminlerdahi Türkiye'ninİstanbul'da küreselölçekte neden yeni birhavalimanı yatırımıgerçekleştirdiğini izahetmeye yeterlidir. Engeç 1-2 yıl içinde 120milyon, 4 fazın tümütamamlandığında ise200 milyon yolcukapasitesine ulaşacakolan IGA İstanbulYeni Havalimanı,tek bir havalimanından300 ayrı destinasyona uçuşimkânı sağlayarak, Türkiye'ninküresel havayolu taşımacılığındakiiddiasını perçinleyecek bir'çekim merkezi' olacak.
Türkiye, küresel ölçekte, yükselen'yeni orta sınıf'a yöneliketkili bir tanıtım kampanyasıoluşturması halinde, dünyanınen tercih edilen turizm destinasyonlarıarasında ilk 6'danrahatlıkla ilk 3'e oynayarak,turizm gelirlerini ilk etapta50, 2030'larda rahatlıkla100 milyar doların üzerinetaşıyabilir. Bu durumda, yüksekteknolojiye dayalı ihracatınıhızla artıran, enerjide dışa bağımlılığınıhızla azaltan; turizm vetaşımacılık gibi hizmet gelirlerinien az ikiye katlayanbir Türkiye, cari açığı bütünüyleortadan kaldıracak birtarihi fırsatın eşiğinde. EnerjiBakanlığı'ndan, bugün Hazine veMaliye Bakanlığı'na, Türkiye'nincari açık sorununu ortadan kaldırmayayönelik önemli adımlarınbayraktarı olan Bakan Albayrak'ınçalışmalarını dikkatle izleyelim.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.