"Çocukluğumda, bir Arabistan şehrinde ihtiyar bir kadın tanımıştık. Sık sık hastalanır, humma başlar başlamaz İstanbul sularını sayıklardı.
- Çırçır, Karakulak, Şifa Suyu, Hünkar Suyu, Taşdelen, Sırmakeş...
Adeta bir kurşun peltesi gibi ağırlaşan dilinin altında ve gergin, kuru dudaklarının arasında bu kelimeler ezildikçe fersiz gözleri canlanır, bütün yüzüne bizim duymadığımız bir şeyler dinliyormuş gibi bir dikkat gelir, yanaklarının çukuru sanki bu dikkatle dolardı."
Her dönemde kâh azar azar, kâh şiddetli ve pervasız bir darbeyle yere serdiğimiz bu şehre ağıt yakmak bile çoktandır hak ettiği "ağırlığı" kaybetti.
Yazık ki, ne yazık!
Ama bir nostaljik derdim var elbette.
Ahmet Hamdi Tanpınar'ın "Beş Şehir"inden yukarıdaki satırları alıntılamamın sebebi de orada...
"Bu belagat sanatı çoktan demode oldu" falan demeyin bana! Çünkü bu iddianın kendisini demode buluyorum.
Her anlatı biçimi "öz"ü sadece taşımakla kalmaz, aynı anda inşa da eder.
Anlatırken, anlatıldığı için bir kez daha "olur" birçok şey...
O yüzden merak ediyorum...
Bir şehrin içme sularını hatırlamanın bile kurumuş bir gövdeye can verebildiğini fark edebilen "çocuk gözler" geri gelebilir mi acaba?
"Kaç defa komşuluk ziyaretlerimizde, döşeğinin yanı başında, onun sırf bu büyülü adları saymak için, bir mahzenin taş kapağını kaldırır gibi güçlükle en dalgın uykulardan sıyrıldığını görmüştüm. Bu mücevher parıltılı adlar benim çocukluk muhayyilemde bin çeşit hayal uyandırırdı. Dört yanımı su sesleriyle, gümüş tas ve billur kadeh şıkırtılarıyla, güvercin uçuşlarıyla dolu sanırdım."
Onu nasıl kavrayıp dile getiririz?
Var mı böyle kişisel bir meselemiz bugün?
Tanpınar, babası ile İstanbul arasındaki ilişkiyi şöyle anlatıyor mesela...
"İstanbul bu kadın için serin, berrak, şifalı suların şehriydi. Tıpkı babam için, hiçbir yerde eşi bulunmayan camilerin, müezzinlerin, hafızların şehri olduğu gibi. Bu Müslüman adam, kadere yalnız İstanbul'dan uzakta ölmek endişesiyle isyan ederdi."
- Çırçır, Karakulak, Şifa Suyu, Hünkar Suyu, Taşdelen, Sırmakeş...
Adeta bir kurşun peltesi gibi ağırlaşan dilinin altında ve gergin, kuru dudaklarının arasında bu kelimeler ezildikçe fersiz gözleri canlanır, bütün yüzüne bizim duymadığımız bir şeyler dinliyormuş gibi bir dikkat gelir, yanaklarının çukuru sanki bu dikkatle dolardı."
***
Hayır! Eski İstanbul nostaljisi yapmayacağım.Her dönemde kâh azar azar, kâh şiddetli ve pervasız bir darbeyle yere serdiğimiz bu şehre ağıt yakmak bile çoktandır hak ettiği "ağırlığı" kaybetti.
Yazık ki, ne yazık!
Ama bir nostaljik derdim var elbette.
Ahmet Hamdi Tanpınar'ın "Beş Şehir"inden yukarıdaki satırları alıntılamamın sebebi de orada...
***
Biliyorsunuz, bir süredir pazar günleri eski yazarların tasvirlerindeki bakış, kavrayış ve tasavvur kudretini ele alıyor, misaller vermeye çalışıyorum."Bu belagat sanatı çoktan demode oldu" falan demeyin bana! Çünkü bu iddianın kendisini demode buluyorum.
Her anlatı biçimi "öz"ü sadece taşımakla kalmaz, aynı anda inşa da eder.
Anlatırken, anlatıldığı için bir kez daha "olur" birçok şey...
O yüzden merak ediyorum...
Bir şehrin içme sularını hatırlamanın bile kurumuş bir gövdeye can verebildiğini fark edebilen "çocuk gözler" geri gelebilir mi acaba?
***
Bakın, daha ilerideki satırlarda o ihtiyar kadının şiddetli İstanbul hasretini nasıl anlatıyor Tanpınar..."Kaç defa komşuluk ziyaretlerimizde, döşeğinin yanı başında, onun sırf bu büyülü adları saymak için, bir mahzenin taş kapağını kaldırır gibi güçlükle en dalgın uykulardan sıyrıldığını görmüştüm. Bu mücevher parıltılı adlar benim çocukluk muhayyilemde bin çeşit hayal uyandırırdı. Dört yanımı su sesleriyle, gümüş tas ve billur kadeh şıkırtılarıyla, güvercin uçuşlarıyla dolu sanırdım."
***
Bir şehir, bizim için nedir?Onu nasıl kavrayıp dile getiririz?
Var mı böyle kişisel bir meselemiz bugün?
Tanpınar, babası ile İstanbul arasındaki ilişkiyi şöyle anlatıyor mesela...
"İstanbul bu kadın için serin, berrak, şifalı suların şehriydi. Tıpkı babam için, hiçbir yerde eşi bulunmayan camilerin, müezzinlerin, hafızların şehri olduğu gibi. Bu Müslüman adam, kadere yalnız İstanbul'dan uzakta ölmek endişesiyle isyan ederdi."
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
Sonraki Haber
Daha Fazla Gör
- Son dakika video izle
- Son dakika haberleri
- A Haber analiz
- Gündem haberleri
- Ekonomi haberleri
- Otomobil haberleri
- Namaz vakitleri
- Hava durumu
- İstanbul Yol durumu
- Atv canlı yayın izle
- Spor haberleri
- Foto galeri
- Son dakika emekli haberleri
- Teknoloji haberleri
- A Haber programlar
- Sabah – Takvim yazarları oku
- Kuruluş Osman izle
- Gazete manşetleri
- Instagram dondurma
- Tarım Kredi fiyatları düşürdü! Kapış kapı gidiyor: Salça, peynir, tavuk... Giren poşetlerini doldurup çıkıyor, son 1 gün
- Yatırımcıların yeni favorisi! 10 çeyrek altına denk geliyor: Parası olan bu yatırıma yöneliyor
- Kimyasal saç boyasına son! Evde doğal saç boyası ile beyazlara veda edin!
- Bu yöntemleri deneyin: Su ve elektrik faturalarında tasarruf sağlayın
- Japonların zayıfla sırrı ortaya çıktı: Kilo vermek için her sabah 1 tane yetiyor
- Musluk suyu sağlığı tehdit ediyor mu? Bilim insanlarından önemli açıklamalar
- Metabolizmayı canlandıran kış diyeti: Soğuk havalarda fit kalmanın sırları
- Yapılan bu hata çayın lezzetini kaçırıyor: Tavşan kanı çay demlemenin altın sırları
- 2024 Efsane Cuma indirimleri başladı! Kampanyalar kaç gün sürecek: Şahane Cuma ne zaman bitiyor?
- 2025 Hac ek kayıt süreci sona eriyor! Başvuru nasıl yapılır, ücretler ne kadar?
- Hangi burçlar doğuştan lider? Bu 3 burçta liderlik ve zeka adeta genetik
- Beşiktaş - Maccabi Tel Aviv maçı nerede izlenir? TRT Spor frekans uydu ayarı nasıl yapılır?