Dünyada yaşananları ihmal ediyoruz.
Oysa sarsılmış, şaşırmış, yerinden oynamış, değerlerini yitirmiş bir dünyada yaşıyoruz. İzlenecek çok şey var...
***
Bütün bunları post modern dünyanın karmaşası diye tarif etmek mümkün ve geniş ölçüde de öyle. Varlığı, insanın varlığını, modernlik, bir problem alanı olarak değil bir çözümalanı olarak görüyor ve tanımlıyordu. İnsan, evrensel ve tek tip örneklere göre biçimlendirilecek, sorunlar aşılacaktı. Kuşkusuz çok önemsediğimiz ve önemli olduğu su götürmez Aydınlanmadüşüncesinin gelip durduğu kıyı buydu.
Bahsettiğim yaklaşım modernleşmeninve gene o Aydınlanma felsefesininzeminini oluşturan eleştirel düşünceyiortadan kaldırıyordu. Oysa modernleşmeninen önemli özelliklerinden biri, Kant'tanberi devam eden, 'sapere aude' yani 'bilmeye/sormayacesaret et' sözü ve ilkesiydi.
İnsan soran, sorgulayan bir varlıktı.
Öyle olmak zorundaydı. Çünkü insan ne tek tipli bir varlıktı ne de katı ve kuru.
İnsan, Heraklitus'tan beri 'panta rei'diyen bir varlıktır. Yani 'her şey akar'yani her şey değişir düşüncesine inanır.
Öyledir insan, akışkandır, değişkendir.
Mesele bu değişimin yönüdür. İnsan geçmişin bütün birikimini yanına alarak geleceğe akar. Modernleşmenin mantığı bu görüşten doğar.
***
Şimdi gelin bütün bunların büyük ölçüde kaynağı olan Fransa'da 'burka' konusunda yaşananlara bakalım. Plajda burkasıyla oturan kadının polisler, güvenlik görevlileri marifetiyle 'soyulması' aklın alacağı şey midir?
Bunu 'ikna odaları' 'gerçeğini' yaşamış bir ülkenin insanı olarak soruyorum...
***
Burka tartışması o ülkede büyüyor.
Bunu Fransa'yı esir almış 'İslamofobi'den ayrı düşünmek olanaksız. Çoğulcu,demokratik, çokkültürlü bir toplum modelini çok uzun süre, bütün kısıtlamalarına rağmen, yaşamış bir ülkenin, devlet ve toplumun şimdi gelip dayandığı bu nokta hazin. Bunun o meşhur 'cumhuriyetindeğerleri' kavramıyla bir ilgisi yok. Philippe d'İribarne imzasıyla LeMonde gazetesinde bir yazı çıktı (19Ağustos). Burkanın bir 'sembol' olduğunubelirtiyor. (Size tanıdık gelmiyor mu bu tespit?...)Kadının tutsak edilmesini, ikincilleştirilmesiniifade ettiğini belirtiyor.
Bunlar tartışmaya açık, bir modernistzihniyetin dile getirebileceği görüşlerdir.
Tartışmaya değerdir. Ama yazar, bu tartışmanın sonuçlandırılacağı zamana kadar burkayı kullananın böyle bir muameleye maruz kalamayacağını unutuyor, demek ki.
Demek ki, hukuk bilinci öyle bir toplumda bile erozyona uğrayabiliyor.
***
Post modern kültür çoğulculuğugetirdi. Kuşkusuz. Sert modernleşme yanlılarınıno dönemlerde bu anlayışa nasıldirendiğini bugün gibi hatırlarım. Oysapost modern kavramını üreten en önemlidüşünürler, tıpkı ona zemin teşkil edenYapısökümcü düşünceyi üreten felsefecilergibi Fransa'dan çıkmıştı. Bu bir rastlantıolamazdı. Bir birikimin sonucuydu. Belkibir isyanın, başkaldırının.
Öyle anlaşılıyor ki, devlet de o tartışmada taraf tutmuş. Şimdi yersizyurtsuzluk,göçebelik, akışkanlık, sınırsızlık kavramlarını üretenlerden intikam almayı dur durak bilmeksizin sürdürüyor. Bütün 'akültürasyonu' 'Fransız' olan bana, hakkı yok Fransa'nın böyle bir şey yapmaya.
Fransa, titre ve kendine dön!...
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.