Türkiye'de bugüne kadar yaşanan darbelerinkendi çözümlemelerime göreniteliği birbirine çok yakındır. Hattatektir. Ve iki unsurdan oluşmuştur.
Birincisi, her darbe öncesinde orduhalkın, siyasetin ve siyasetçinin yanlışyaptığını düşünür. İkincisi, 'yanlış' siyasetidoğrultmanın kendiişi olduğuna inanır. Buda tarihsel bir muhakemedir.
Çünkü Türk siyasalmodernleşmesi orduesaslıdır. Ordu öncülüğündegerçekleşmiştir.
Elitisttir. Bu modernleşmede halk yoktur. Onun adına karar alanlar vardır.
Ne zaman ki, halk, siyasette öne çıkmıştır, onun dediği olmuştur, ordu işin içine karışmıştır. Bırakın öncesini, 1960 ve sonrasındaki bütün darbeler bu mantığa yaslanır. Evet, 1960, 71,80, 97, 07 darbeleri farklı manalar taşırlar.
Ben, 1960 darbesine sol Kemalist,1971'e sağ Kemalist, 1980'de bürokratikKemalist, 1997 darbesine laikKemalist, 2007 darbesine ulusalcıKemalist darbeleri dedim ve içeriklerinimakalelerimde, kitaplarımda anlattım.
Aynen tekrarlarım. Ama işte bu Kemalistdarbe geleneği ordunun hâkim, halkın dışlanmasıanlamına gelir.
***
Bazı Kemalistler, Mustafa Kemal'in 1908 Selanik İ-T Kongresi'nde yaptığı ve "orduyu siyasete karıştırmayın" dediği konuşmayı çok benimsemiştir. Ama NaimTurfan kısa ömrüne sığdırdığı güzel kitabında (Jön Türklerin Yükselişi/ AlfaYayıncılık) bu konuşmayı tepetaklak edip değerlendirir. Der ki, Mustafa Kemal, aslında ordu siyaset dışı kalsın, hâkim ideolojiye hizmet etsin demektedir. Bu tartışmaya şimdi girmenin bir anlamı yok. Bugüne kadar gelen darbelerin anlamı gün gibi ortada: siyaseti kontrol eden, onu kendinceyönlendiren bir ordu mantığı.
Gelin de buna militarist siyaset, silahgölgesinde siyaset demeyin.
***
15 Temmuz gecesinin anlamını da bu sularda, bu kıyılarda aramak gerekir.
O gece halk ilk defa onur ve vicdanmeselesi yaparak, kendi iradesine koyulanipoteğe isyan etti. Ve ne isyan! Çıplakyumruğunu süngüye, çıplak bedenini tankateşine karşı tuttu.
Kimse kusura bakmasın, 1990'lardan beri devam eden, 2002 ile sıçrama yapan bir devrim tamamlandı. 1992-2002 arasında hazırlanan ve 2002'de, 28 Şubat'a karşı gelişen hareket ve devamı, siyasaliktidarın sahipliğini değiştirdi. Kentli,elit/ Batılı, militarist, laikçi siyaset tabanı yerini taşralı, muhafazakâr, siyasetve kamusallık öngören bir tabana bıraktı.
'Yorulan bir şiirin ayak değiştirmesi' diyordu ya Ece Ayhan bu da yorulan bir siyasetin taban değiştirmesiydi.
***
Şimdi o devrimin ikinci hamlesiyapıldı. Gene kimse kusura bakmasın.
Bir halk eğer kendi ordusunun içinden çıkmış bir cunta girişimine, bir darbe arayışına karşı direniyorsa, bu uğurda ölüyorsa, kellesini koltuğuna alıyorsa, irade benimdir diyorsa ve 20 yıl önce başlattığı hamleye bu defa ölmek pahasına sahip çıkıyorsa; peki, bu değilse, o zaman devrim nedir derim.
Devrimler üstünde çok çalışmış birisi olarak söyleyeceğim sadece budur. Fransız Devrimi sokakta iktidar kuruyordu, kurdu. Sonra Bonapartizme teslim oldu. Napoleon, Cumhuriyete karşı bir kere daha imparatorluk ilan etti. 1848'in cılız ama onurlu kalkışmasında bulunduysa da, halk, devriminin elinden gitmesine ses çıkarmadı. O Bonapartist girişim 15 Temmuz'da ve 2016 yılında cevabını Türkiye'de aldı. Yeni Türkiye asıl budur!
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.