Denizlere Ay-Yıldız damgası! Mavi Vatan’da yüzer havalimanı

Hava ve karadaki savunma sanayi ürünlerinde rüştünü ispatlayan Türkiye, uçak gemisinden denizaltıya, hava savunma muhribinden, fırkateynlere yerli tasarım ve üretim yaparak denizlerde de başka bir aşamaya geçti. Tamamlandığında Türkiye'yi bir üst lige taşıyacak olan Milli Uçak Gemisi'nde (MUGEM) geri sayım başladı. Mavi Vatan'ın yüzer havalimanı olacak MUGEM, Türkiye'yi küresel deniz gücü olma hedefine bir adım daha yaklaştıracak.

Denizlere Ay-Yıldız damgası! Mavi Vatan’da yüzer havalimanı

MUGEM'le, dünyada bir ilk başarılacak. Milli Uçak Gemisi'ne jet uçaklarının iniş-kalkışı için mühendislik çalışmalar sürerken ilk etapta en az 50 adet yerli ve milli İHA ve SİHA görev için konuşlandırılacak. MUGEM, yakıt ikmali yapmadan 10 bin deniz mili kat edebilecek. Milli savaş yönetim sistemi ile donatılacak.

Milli Uçak GemisiMilli Uçak Gemisi

Deniz Kuvvetleri Dizayn Proje Ofisi Müdürü Doç. Dr. Albay Uçar, Milli Uçak Gemisi (MUGEM) projesinde gelinen son aşamaya ilişkin bilgileri Sabah Gazetesi'nden Betül Usta'ya paylaştı:

Deniz Kuvvetleri Proje Dizayn Ofisi Müdürü Albay Hakan UçarDeniz Kuvvetleri Proje Dizayn Ofisi Müdürü Albay Hakan Uçar

KIZILELMA MUGEM'E KONUŞLANACAK

Yerli ve milli hava araçlarımızdan BAYKAR üretimi KIZILELMA ve TB-3 ile TUSAŞ üretimi HÜRJET ve ANKA-3 hava araçlarımız uçak gemimizden kalkış ve iniş yapabilecek.

Milli Uçak GemisiMilli Uçak Gemisi

ADVENT MİLLİ SAVAŞ YÖNETİM SİSTEMİ İLE DONATILACAK

Hava araçlarımızın inişinde kullanılacak kritik önemdeki halatlı yakalama sistemi de yerli olarak imal edilecek. Gemimiz sadece yerli hava araçları ile değil aynı zamanda yerli ve milli gelişmiş savaş sistemleri ve ADVENT milli savaş yönetim sistemi ile donatılacak.

GEMİ TASARIMI TAMAMEN TÜRKİYE'YE ÖZGÜ
Gemi tasarımı tamamen Türkiye'ye özgü olacak şekilde süratle devam ediyor. Uçak gemimizin en kritik unsuru olan uçuş güvertesi tasarımı için yerli ve milli hava araçlarımızı esas alarak BAYKAR ve TUSAŞ firmaları ile birlikte çalıştık. Böylece rampalı uçuş güvertemiz ile hangar tasarımını tamamladık. Uçuş güvertesini taşıyacak teknenin formunu, ağırlık, kapasite hesaplarını, sevk analizlerini tamamladık.

TCG AnadoluTCG Anadolu

Bu sayede geminin ihtiyaç duyacağı itki gücünü ve sevk sistemini de belirledik. Gemimizin dünya denizlerindeki en kötü hava şartlarında dahi harekât icra edebilmesi için çok yönlü denizcilik analizleri gerçekleştirdik. Geminin üç boyutlu yerleşim planlarına çalışıyoruz. MUGEM'e konuşlanacak hava araçlarımızın, uçuş rampasından kalkış testlerini emniyetli bir şekilde yapabilmesi için önce karaya konuşlu uçuş rampasını tasarladık. Halihazırda test rampasının inşası sürüyor.

TCG AnadoluTCG Anadolu

Gemimizin tasarımı Deniz Kuvvetlerimizin mühendis ekibi tarafından yapıldı, inşası da askeri tersanemizde planlandı. Gemide en geniş yelpazede yerli sistemlerin kullanılmasını hedefliyoruz. Milli Uçak Gemimizde şu an itibariyle yüzde 85'in üzerinde yerlilik oranı öngörüyoruz.

MİHENK TAŞI

Milli Uçak Gemisi, ülke savunması ve Türk Deniz Kuvvetleri için stratejik önem kazanacak. Ülkemizin deniz yeteneklerini küresel ölçekte genişletecek, stratejik caydırıcılığını artıracak ve Türkiye'nin mavi vatandaki gücünü pekiştirecek. MUGEM, Türkiye'nin küresel deniz gücü olma hedefinde bir mihenk taşı olacak.

Yalnızca bir savunma sanayii hamlesi olarak kalmayacak, dışa bağımlılığımızın ortadan kaldırılması ve teknolojik özgüvenimizin sembolü olarak tarihi rol üstlenecek. Denizlerdeki stratejik varlığımızı güçlendirirken, yerli mühendislik ve tasarım kabiliyetimizi dünyaya bir kez daha kanıtlamış olacağız. İnşası bittiğinde Türkiye, dünyada uçak gemisine sahip 8 ülke arasında yer alacak.

GEMİNİN ÜRETİM SÜRECİ HIZLANDIRILACAK
Milli gururumuz KAAN'ın gelişimini büyük takdirle izliyor, onun da Milli Uçak Gemimizde bulunmasını arzu ediyoruz. KAAN, konvansiyonel pistlerden kalkış ve iniş yapacak şekilde tasarlandı. Uçak gemisinden operasyon yapabilmesi için özel modifikasyonlar gerekli. Hali hazırda prototip üretimleri devam eden KAAN'ın deniz versiyonunun üretilmesi durumunda gemimizden kalkış ve iniş yapabilmesi için TUSAŞ ile bilgi alışverişini sürdürüyoruz.

ASGARİ 50 SİHA KAPASİTESİ

Tasarım çalışmaları sonucunda gemi yaklaşık 60 bin ton deplasmana (yeri değişen su miktarı), 72 m genişliğe ve 285 m tam boya sahip olacak. Uçuş güvertesinde 3 koşu yollu çift kalkış pisti ve 1 iniş pisti bulunacak. Hava araçları için kısa mesafeden kalkış ve halatlı yakalama sistemi STOBAR da kurulacak. Yakıt ikmali yapmadan 10 bin deniz mili kat edebilecek. Yani İstanbul'dan New York'a kadar gidip gelebilecek. 4 adet gaz türbininden oluşan ana tahrik sistemi ile 25 knots azami (45 km) sürate çıkabilecek. Asgari 50 adet insanlı ve insansız hava aracı kapasiteyle deniz görevi icra edebilecek.

Türkiye'nin milli muharip uçağı KAANTürkiye'nin milli muharip uçağı KAAN

ÖZEL YAPIM SESSİZ PERVANE

Milli Uçak Gemimiz, dünyadaki diğer uçak gemilerinden birçok yönde farklılaşarak öne çıkıyor. Gemi için özel geliştirilmiş yeni tip yumrubaş ile yakıt tüketiminde ciddi bir tasarruf sağlanacak. Geminin sualtı akustik izini azaltmak ve düşman unsurlar tarafından tespit edilmesinin önüne geçmek amacıyla Milli Uçak Gemisine özel sessiz pervane takılacak. Gemimiz su üstü ve su altı patlamalarına karşı ileri mühendislik gerektiren şok analizleri sayesinde yüksek dayanıklılık kazanacak. Gemi, farklı görevler için hızlıca yeniden yapılandırılabilecek. İnsani yardım operasyonları veya afet durumlarında lojistik ve tıbbi destek sağlamak için de kullanılabilecek.

ÜRETİM SÜRESİ KISALTILACAK

Gemi bloklar halinde tasarlandı. Mega bloklar inşa edilerek, parçalar birleştirilecek. Modüler inşa tekniği ile geminin üretim süreci hızlandırılacak, maliyetler düşürülecek. Gemi iskeleti tamamlanmadan gemi dahili sistemleri de entegre edilebildiği için üretim süresi yüzde 20-30 oranında kısalacak.