BTK, posta sektörüne ilişkin yetkilendirme yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik taslağını kamuoyu görüşüne açtı. Düzenlemeye göre, hızlı teslimat hizmeti sunan firmaların ödenmiş sermaye tutarları 1 milyon TL'den 5 milyon TL'ye çıkarılıyor.
Ayrıca ulusal düzeyde posta hizmeti sunmak isteyen şirketlerin, İçişleri Bakanlığınca belirlenmiş bulunan 7 coğrafi bölgede ve her bir bölgede en az 3 ilde olmak üzere asgari birer depo ya da şube açmak veya acentelik vermek suretiyle örgütlenmelerini tamamlamış olmaları gerekecek.
İl veya iller bazında posta hizmeti sunmak isteyen şirketlerin ise söz konusu il veya illerde asgari birer depo ya da şube açmak veya acentelik vermek suretiyle örgütlenmelerini tamamlamış olmaları şartı aranacak.
POSTA HİZMETİ SEKTÖRÜ
Düzenlemenin gerekçesine ilişkin yetkililerden edinilen bilgilerde şu ifadelere yer verildi:
"Pandemi sonrası hızlı teslimat sektöründeki büyümenin ani olması ve konuya ilişkin bir düzenlemenin bulunmaması nedeniyle başlangıçta zaruret halinden doğan ve temel gıda ürünlerinin taşınması ile başlayan süreç giderek genişlemiştir. Bu iş modeli ve sahadaki mevcut uygulamalar göz önüne alındığında hizmetin doğası gereği posta hizmetleriyle doğrudan bağlantılı olduğu değerlendirilmektedir. Nitekim ülkemizin adaylık süreci nedeniyle müktesebatını uyumlaştırmaya çalıştığı AB ülkelerinde de bu şekilde sunulan hizmetlerin posta sektörü kapsamına alındığına yönelik örnekler bulunmaktadır. Ayrıca kurye hizmeti sunanların da diğer ülkelerde pek çok düzenlemeye tabi oldukları, ülkemizde ise herhangi bir düzenlemeye tabi olmadıkları görülmektedir. Bu kapsamda hızlı teslimat hizmetinin sunumunun bir posta hizmeti olarak kabul edilmesi gerekliliği hasıl olmuştur."
ÇALIŞMA SAATİNİN DIŞINDA GETİR-GÖTÜR YAPANA CEZAİ İŞLEM
Sabah Gazetesi'nden Barış Şimşek'in haberine göre Hızlı teslimat süreçlerinin kullanıcı memnuniyetini artıracak kalitede sunulmasını sağlamak amacıyla bu hizmeti sunanlara yönelik yetkilendirme şartlarının belirlenmesi gerekliliğinin ortaya çıktığı ifade edilirken, bu şirketlerin herhangi bir kurum tarafından başta hizmet kalitesi ve tüketici memnuniyeti hususları olmak üzere denetimlerinin yapılmadığı, şikayetlerin ele alınmasında problem yaşandığı kaydedildi.
Yapılacak düzenleme sayesinde halihazırda tüketici şikayetlerinin yoğun olarak yaşandığı hızlı teslimat hizmetlerine yönelik şikayetlerin azalmasının beklendiği kaydedildi. Ayrıca gönderi güvenliği ve kişisel verilerin gizliliği gibi hususların güvence altına alınacağı değerlendiriliyor.
Çalışma saatlerinin kuruma bildirilmesine ilişkin getirilen yükümlülük ile de mevzuata aykırı çalışma saatlerinin ve buna bağlı yaşanan kaza gibi olumsuzlukların önüne geçilmesi hedefleniyor. Düzenleme kapsamında kuryelerin çalışma saatleri BTK'ya bildirilecek. Çalışma saatinin dışında getir-götür yapana cezai işlem uygulanacak. Sonuç itibarıyla kayıt dışı posta hizmetinin önüne geçilerek hizmetlerin daha planlı ve sistemli sunulmasının önü açılacak.