Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu A Haber’de! Gençlere ücretsiz internet ne zaman başlayacak?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı A Haber’de gündeme ilişkin soruları yanıtladı. Türkiye’nin koridor hamleleri ile ticaret hacminin genişleyeceğinin sinyallerini veren Bakan Uraloğlu, Londra’ya kadar kesintisiz ulaşım imkanının doğacağını söyledi. Space X ile iş birliğinin gerçekleşebileceğini söyleyen Uraloğlu gençlere ücretsiz internet konusunda, “Bu ay 10 GB internet başlar. En ihtiyaç olan nokta bu ay. Gençler hangi operatörü kullanıyorlarsa o operatörü kullanabilecekler.” dedi.
Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın açıkladığı vergisiz telefon ve bilgisayar ile 10 GB ücretsiz internet konusunda paydaşlardan biri de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. Bu konuda süreç nasıl işleyecek? Sadece örgün eğitimdeki öğrencileri mi kapsayacak? 10 GB internetten faydalanacak kişilerin yeni telefon alması gerekecek mi, yoksa üniversite öğrencisi olan herkese internet tanımlaması yapılacak mı?
Cumartesi günü Irak'ta Başbakan Muhammed Şiya Es-Sudani ve Ulaştırma Bakanı Rezzak Muheybes Es-Sadevi ile görüştünüz, dün de Birleşik Arap Emirlikleri Altyapı Bakanını ağırladınız. Irak Kalkınma Yolu projesi ile ilgili Başkan Erdoğan'ın "Türkiyesiz koridor olmaz" söylemi pekiştiriliyor. Bize kalkınma yolunu anlatır mısınız, şu anda ne aşamada? Zengezur Koridoru ve Kalkınma Yolu ticaretimize ve vatandaşlarımıza ne gibi katkılar sunacak?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun öne çıkan sözleri:
Sayın Cumhurbaşkanımızla Nahçıvan ziyaretinde gerek liderler seviyesinde gerek bakanlar seviyesinde son durumu gözden geçirdik. Burası kesintisiz demiryolu ve karayolu sağlamış olacak Türkiye'den Bakü'ye kadar. Aynı zamanda Türk dünyasına hem de Pekin'e kadar uzanabilecek olan orta koridorun önemli güzergahlarından bir tanesi olmuş olacak. İran ile temasları sağlayıp koridoru hayata geçireceğiz.
Haritadan gösterecek olursak bu haritada normal kırmızı ile gözüken Bakü'den Ermenistan sınırına kadar olan kesimde çalışmalar devam ediyor. Yine bir Türk firma tarafından yapılıyor bu kırmızı olan bitmiş olan mavi olan devam eden orada.
YENİ HAT YAPILMASI GÜNDEMDE
Yine Zengezur Koridoru yaklaşık 43 kilometre. Görüşmeler devam ediyor. Onun devamında da Nahçıvan'dan bizim Dilucu sınır kapısına kadar olan kesimin bir mevcut hat var onun onarımı ve bir kısım 14 kilometre civarında da yeni hat yapılması var gündemde. Dilucu'ndan Kars'a kadar olan yaklaşık 224 kilometrelik bir kesimin de biz muhtemelen bu ay ihalesini yaparız ve orada çalışmalara başlarız. Kritik kesim Ermenistan sınırından geçen 43 kilometrelik Zengezur Koridoru. Burada Ermenistan tarafıyla da görüşülüyor. Oradan geçmesi bu işin doğru olanı. Ama olmazsa Sayın Cumhurbaşkanımız açıkladı İran tarafından da bu koridorun hayata geçirilmesi söz konusu. İran tarafıyla da gerekli temasları sağlıyoruz. Hızlıca burayı hayata geçirmeyi düşünüyoruz.
KALKINMA YOLU PROJESİ
Bu yol Orta Koridor ile Güney Koridor arasında yer alıyor. Kalkınma Yolu Basra Körfezi'nde başlayıp oradaki limandan bizim Ovaköy sınırına kadar ulaşacak olan yaklaşık olarak bin 200 KM'lik bir demiryolu ve otoyol projesini konuşuyoruz. Basra Körfezi'ne gelen yüklerin demir yoluna aktarılmasıyla beraber bu koridordan Avrupa'nın bütün noktalarına Londra'ya kadar ulaşım sağlanmış olacak. Aynı şekilde hemen bizim doğumuzda olan Azerbaycan olsun, Ermenistan olsun Türk Cumhuriyetleri olsun oralara da alternatif olarak ulaşılmış olacak. Gerçekten tam bir kalkınma yolu olacak. G20'de açıklanan Hindistan üzerinden başlayıp Arap yarımadasından geçen koridora göre yaklaşık olarak 15 günlük süre avantajı olacak bir yoldur.
Hem ülkemiz için hem Irak için hem de bölgedeki diğer ülkeler için denizden gelen yüklerin demiryolu ile Avrupa'nın her noktasına ulaşacak. Bizim Akdeniz ve Ege'de limanlarımız var. İstanbul zaten ayrı bir noktada Karadeniz'de yine limanlarımız var. Bu limanlar sayesinde devamında bir deniz yolu ulaşımı da sağlanıyor. Pekin'den başlayıp Londra'ya kadar giden bir demir yolu hattımız var. Hala İstanbul Boğazı'nda Marmaray'dan geçiyor. Marmaray'ın ilk önceliği tabi yolcu taşımacılığıdır. 1 milyar yolcuyu geçtik. Günün en fazla 6 saatlik bölümünde sadece yük trenlerini geçirebiliyoruz. Burada kapasite sınırlı. İşte bize alternatif güzergah Gebze-Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Çatalca üzerinden bağlanan yakalık 120 KM'lik bir demir yoludur. Yavuz Sultan Selim Köprüsü yaparken çift hat demir yolu hattı geçmesi üzerine yapmıştık. Çok güçlü ve hibrit bir köprü.
ÜCRETSİZ İNTERNET KİMLERİ KAPSAYACAK?
Sayın Cumhurbaşkanımız bizleri talimatlandırmıştı biz birkaç aydır bu konuya çalıştık ve son Kabine'de de Cumhurbaşkanımız bu konuyu açıkladı ve gençlerimize üniversite öğrencilerimize müjdeyi verdi. Yaklaşık 3.6 milyon vatandaşımızı gencimizi ve öğrencimizi kapsayacak olan bir proje.
Biz 3 tane operatörden tekliflerimizi aldık. 12 aylık bir süre içerisinde biz bu anlamda gerekli mutabakatı sağladık. Şimdi bunun gençlerimize verilme noktasındayız. Burada mutlaka şunu tesis edeceğiz. Bu projenin Cumhurbaşkanımızın verdiği sözün yerine gelmesi adına gerçekten 10 GB'ı hak eden kişilerin kullanmasını sağlamış olacağız. Gerek cep telefonu numarasından gerekse telefonun IMEI numaralarından örtüşmesini yapacağız. Tanımlanmış olan telefonda bunun kullanılmasını biz sağlamış olacağız. Başkası kullanamayacak. BTK vasıtasıyla biz bunu sağlama yeteneğine sahibiz doğru adreste kullanılmasını sağlayacağız.
NE ZAMAN BAŞLAYACAK?
Eğitim ve öğretim bu ay başladığına göre biz de bu ay başlarız hemen kullanmaya başlarlar. En ihtiyaç olan nokta artık biz de bu ay içerisinde bunu başlatmış oluruz.
VERGİSİZ CEP TELEFON VE BİLGİSAYAR
O konuda da yine Cumhurbaşkanımız açıkladı. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımız ve Maliye Bakanlığımız takip ediyor. Tanımlandı yerli üretim şartı koyuldu. Bir sınır fiyat koyuldu. Onun altında kalan ve yerli üretim olan markalar bu uygulanacak. Şekli şemalı tespit edildi ilgili bakanlıklarımız tarafından. O da zannediyorum bu ay hayata geçirirler.
SABİHA GÖKÇEN'İN 2. PİSTİ NE ZAMAN AÇILACAK?
'Kargalar mı uçar orası ne işe yarar' diye çok eleştirilen bir havalimanında artık tek pist yetmiyor. Bu Cumhurbaşkanımızın vizyonudur, öngörüsüdür. Türkiye'nin nereye gitmesi gerektiği ile ilgili bizlere verdiği talimattır.
Sabiha Gökçen'de maksimum uçuş 762'ye kadar çıktı. Ortalama da 700. Artık ben geçtiğimiz günlerde ziyaret ettim uçaklar artık taksi yolunda pistte havalanmak için bekliyor 17 tane kadar uçak saydık orada. Artık orada ikinci pist de elzem oldu. Bütün çalışmalar bitti bu ay içerisinde toparlarız muhtemelen önümüzdeki ayın hemen başlarında Sayın Cumhurbaşkanımızın katılımıyla beraber orayı hizmete açmış oluruz. Kapasitenin ikiye katlanması demektir. Mevcut pistteki onarımların yapılması demektir. Artık Sabiha Gökçen duruma göre Antalya ile yer değiştiriyor birisi ikinci birisi üçüncü.
"SPACE X İLE İŞBİRLİĞİ YAPABİLECEĞİMİZİ DÜŞÜNÜYORUZ"
Dünyadaki en gelişmiş bu işi çok daha ileriye götürmüş olan Space X. Cumhurbaşkanımızın Elon Musk'la olan diyalogu birçok işimizi kolaylaştırıyor. Tesla'nın Türkiye yatırımıyla ilgili gündem var. Space X ile işbirliği yapabileceğimizi düşünüyoruz.
TÜRKİYE KART'IN ÖZELLİĞİ NE?
Ödeme sistemlerinde büyük kolaylık sağlayacak. Kartın ayrıca bir ücreti olmayacak. Ulaşımda farklı illlerde farklı kart ortadan kalkacak. Türkiye Kart, PTT'nin yaptığı çalışma. Ödeme sistemi ulaşımdaki ödeme. Biz dedik tek kart haline Türkiye Kart haline getirelim. Konya'da pilot il olarak başladı. Bir kartla gerekli ödemeleri tek elden yapabilecekler. Bunun kredi kartı şeklinde kullanılması da mümkün. Kartın bir ücreti olmayacak.
ANKARA-İSTANBUL HIZLI TREN
İstanbul'un nüfusu 16,5 milyon, Ankara 5,5 milyon, Sakarya, Kocaeli milyonları geçen illerimiz. İstanbul ve Ankara arasında doğrudan yolculukları tespit ediyoruz. Hali hazırdaki otoyolumuz günlük 50 binlere geldi. Otoyol yeni otoyol yaparak uygun zaman diliminde işletmeye açarsak Kuzey Marmara'nın devamını da sağlamış olacağız. Kabaca hattı tespit ettik, projelendirmeye başlıyoruz. Ankara-İstanbul arası 80 dakikada hızlı tren ile geçilecek. Otoyolda mesafe kısalması çok bariz değil, 40-50 kilometre olacak ama oradaki kapasite problemini ortadan kaldıracak.
Yap-İşlet-Devret bir yatırımdır. Geçenlerin ödemesine imkan veriyoruz, arta kalanı ödemiş oluyoruz. Kesinlikle gerekli olan. Milli bütçeden yapabilirdik ama Anadolu'ya yatırım yapamazdık. Buralara kaynak bularak milli bütçeden yatırımları yapmış olduk. 2028 yılından itibaren kademeli olarak bunları devralacağız. Bugün birçoğu garantiyi sayı olarak tamamladı. Ciddi indirimler yaptığımız için parasal olarak da tamamlayacak. Bütçeye gelir paylaşımıyla imkan sağlayacağız."