2023 seçimleri ne zaman yapılacak? TBMM Başkanı Mustafa Şentop'tan A Haber'e özel açıklamalar
Son dakika haberi... TBMM Başkanı Mustafa Şentop, A Haber Ankara Temsilcisi Murak Akgün'ün gündeme dair sorularını yanıtladı. Şentop, başörtüsüne anayasa düzenlemesi ile ilgili "400'ün üzerinde bir oyla Meclis'ten geçebilir." ifadelerini kullandı. 2023 seçimleri ile ilgili ise "Siyaseten erken seçimden bahsetmek mümkün değil." dedi. Şentop, 2022 yılının bir değerlendirmesini de yaptı ve "Türkiye burada ilkeli duruşuyla, insani dış politikasıyla, kararlılığıyla ve etkisiyle bir yıldız gibi parlıyor." açıklamasında bulundu.
Başörtüsü teklifine partiler ne diyor? Başörtüsü teklifi referanduma gider mi? 2023 seçimleri ne zaman yapılacak? TBMM Başkanı Mustafa Şentop, A Haber Ankara Temsilcisi Murak Akgün'ün sorularını yanıtladı.
İşte o açıklamalardan satır başları;
TBMM biz de bir tabirdir gündemine hakimdir. İstediği her konuyu görüşebilir bunun süresi de Meclis'in görevi devam ediyor. Seçim yapılacağı güne kadar TBMM çalışabilir bir takvim dahilinde. İhtiyaç olan milletimizin faydasına olan her türlü meseleyi müzakere eder kanun değişikliği yapabilir.
Bu anlamda bir sınırlama yok tek sınır seçim. Seçim günü. Ancak genel olarak seçim çalışmaları falan gündeme geleceğe için seçimlere aşağı yukarı 1,5-2 ay kala bir zaman Meclis çalışmalarına ara veriyor, milletvekilleri de bölgelerinde seçim çalışmaları sürdürüyor. Ancak bu bir kararla olan bir şey eğer gündem varsa çalışacak konu varsa çalışmalar devam da edebilir.
BAŞÖRTÜSÜNE ANAYASA DÜZENLEMESİ
Anayasa ile ilgili hususa gelince tabii bunun çok muğlak kapalı bir ifade olduğunu düşünüyorum. Yeni bir anaysa yapmak mı anayasa değiştirmek mi? Anayasa değiştirmekse anayasanın hangi maddeleri değişecek ve hangi maddeleri ile ilgili destek verilecek? Yapılabilir mi yapılabilir elbette. TBMM'de 400'ün üzerinde bir oyla her türlü anayasa değişikliğini yapmak mümkün.
Eğer bu anlamda getirilecek anayasa değişikliğine genel olarak bir destek verileceği ifade ediliyorsa bunun için yeterli sayı var bu yapılabilir. Vakit olarak da yeterlidir zaman bu anlamda.
Ancak ben böyle bir açık çek olabileceğini doğrusu düşünmüyorum. Muhakkak maddeler üzerinde hangi maddelerin değişiklik teklifinin içine gireceği hangileriyle ilgili nasıl bir düzenleme yapılacağı tartışılacaktır.
Bu aşamada böyle bir konu bu tür müzakereler tartışmalar çerçevesi dikkate alınırsa şüphesiz zaman alır yetişmesi kolay değil bunun. Ama biz destek veriyoruz ne getirirseniz bunu destekleyeceğiz deniyorsa o kolay yapılabilir.
REFERANDUMA GİTMEDEN OLUR MU?
Ben mümkün görüyorum. 400'ün üzerinde bir oyla TBMM'den bu tablo içerisinde böyle bir değişiklik geçebilir.
Bu nereden ortaya çıktı falan diye bazen görüyorum. Bazı akademisyen arkadaşları da tuhaf bir şekilde niye böyle bir değişiklik yapılıyor diye açıklamalar görüyorum biraz siyaseti ve Meclis gündemini takipten kopmaktan kaynaklanabilir.
Biliyorsunuz böyle bir gündem esasen yoktu bu konuda bir hukuki düzenleme yapılması gereğini Sayın Kılıçdaroğlu ifade etti ve arkasından da bu konuya yönelik bir kanun değişikliği teklifi verildi. Bunun üzerine konu gündeme gelmiş oldu.
BAŞÖRTÜSÜ TEKLİFİNE PARTİLER NE DİYOR?
Bu şunu ortaya çıkartmış oldu yapılan tartışmalardan bunu da görüyoruz aslında bu konuda bir hukuki düzenlemeye ihtiyaç var diyen bir kesim ortaya çıktı. Fakat bu hukuki düzenlemeye gerek var bu konu çözülmelidir kalıcı olarak çözülmelidir konusunda ittifak var. Herkes müttefik Meclis'te. İkincisi bu konu hukuki bir düzenleme ile çözülmelidir diyenler de 400'ü geçecek bir çoğunlukta şu anda.
Gerek yoktu konu çözülmüştü diyenler de var ama bir hukuki düzenleme ile çözülmesi gerekir diyenler 400'ü geçecek çoğunlukta.
"BİR DAHA KANUNLA DENEMEK YANLIŞ OLUR"
Peki hukuki düzenleme ne olmalıdır? Kanun mu anayasa değişikliği mi? Bu kanun konusuna ben de görüşlerimi açıkladım çünkü başta benim kendi kız kardeşlerim olmak üzere yakınımda iki halam onların kızları olmak üzere geniş bir toplum kesimi bu konuyla ilgili sıkıntılar yaşamış. Ne zaman? 30 seneden fazla bir zamandır. Kanun meselesi ise çok basit olarak iki defa denenmiş kanunla bu konunun çözümü için adım atılmış. Bir kere kanun çıkartılmış AYM iptal etmiş. Bir kere daha çıkartılmış AYM yorumla başörtüsünü kapsamadığını bu kanun değişikliğini ifade etmiş.
Dolayısıyla kanunla bu konu denenmiş ama çözülememiş. Bir daha kanunla bu konuyu denemek yanlış olur.
Öbür taraftan kanunla bir hak tanıdığınız zaman bu hakkın kanunla başka bir kanunla kaldırılması yolunu açmış olursunuz. Bu bakımdan teminatlı bir değişiklik kalıcı olsun kalıcı olarak çözelim deniyorsa bu bir anayasa değişikliği ile olabilecek bir şey. Dolayısıyla bir anaysa değişikliği gündeme geldi teklif verildi ben prensip olarak konu çözülsün, hukuk kuralıyla çözülsün yönündeki yaklaşımı dikkate alarak diyorum ki anayasa kuralıyla bu konu kalıcı halde çözüme kavuşturulabilir. Ben geçeceğini düşünüyorum Meclis'ten.
Şüphesiz burada Sayın Adalet Bakanımız Bekir Bozdağ'ın açıklaması doğrudur. 400'ün üzerinde bir oyla geçtiği taktirde Meclis'ten bu halk oylamasına sunulmuyor bu değişiklik. Burada esas olan meselenin çözümüdür. Parlamentoda Meclis çatısı altında çözülmesi herkesi memnun edecektir. Tekrar bunun referanduma sunulmasına gerek yok o aşamada.
CHP'NİN "İMZA ATAMAZ" ELEŞTİRİSİ
Buna yönelik birkaç açıklama yaptım ama burada daha önemli bir şey örnekleri de söylemek isterim. Bu tartışma iyi niyetli bir tartışma mıdır ona bakalım. Bu nasıl iyi niyetli olabilir bugüne kadar öncelikle ben kendim şahsen bir kanun değişiklik teklifine imza atmamış isem ilk defa ve sadece bu değişiklik teklifine imza atıyorsam yine benden önceki Meclis Başkanları herhangi bir kanun değişikliği teklifine veya anayasa değişikli teklifine imza atmamışlar ve ilk defa bunu ben icat etmişsem böyle bir imza atma işini o zaman bu iyi niyetli bir tartışma olabilir. Öyle mi, öyle değil. Ben kendim daha önce bir kanun değişikliği teklifine imza atmışım. 27 Mayıs sonrası kurulan Yassıada mahkemelerinin kaldırılmasına dair bir düzenleme vardı ona ben imza attım. Bu imza Meclis Başkanı imza atamaz diye bu konu tartışılmamış o zaman. Meclis'te hatta çok da iyi bulunmuş. Daha önceki Meclis Başkanları da imza atmış.
Kendilerine göre tartışmasız bazı konular olduğuna dair iddiada bulunuyor. Doğru değil bu. Bilgisizlikten kaynaklanan bir iddia.
GİZLİ BİR BAŞÖRTÜSÜ DÜŞMANLIĞI
Farklı olan nedir o zaman niye şimdi itiraz ediliyor diye baktığımda akla gelen tek şey teklifin konusu. Dolayısıyla ben bunun gizli bir başörtüsü düşmanlığı, İslami değerlere sembollere olan bir düşmanlığın tezahürü olduğunu düşünüyorum.
Seçimlerin erkene alınması için görev Meclis'e mi düşüyor, yoksa Cumhurbaşkanının kararı mı gerekiyor?
İkisi de mümkün. Yani TBMM seçimlerin yenilenmesi kararı alabilir. Bunu nitelikli çoğunlukla yapması lazım 5'te 3 çoğunlukla yapması gerekiyor. 360 oyla bu kararı alması lazım.
Sayın Cumhurbaşkanı da seçimlerin yenilenmesi kararını alabilir. Bu anayasada da mümkün seçim mevzuatımıza göre de mümkün. TBMM seçimlerin yenilenmesi kararı alırsa seçimlerin hangi tarihe yapılacağını da belirler.
Cumhurbaşkanı aldığı taktirde ise Cumhurbaşkanının seçim kararı aldığı tarihten 60 gün geçtikten sonra ilk Pazar günü seçim yapılır. İki türlü de mümkündür.
2023 SEÇİMLERİ NE ZAMAN YAPILACAK?
Seçimlerin 1-2 ay öne alınması bir erken seçim olarak siyaseten nitelendirilemez. Ama hukuken şüphesiz teknik olarak bir erken seçim denebilir buna. 1 gün de önce yapsanız 1 hafta önce de yapsanız belli olan tarihe göre erkendir. Buna karar verecek olan TBMM veya Sayın Cumhurbaşkanımızdır.
Çeşitli sebepler olabilir özellikle Haziran ayı şu açıdan bence biraz düşünülebilir Hac mevsimi başlıyor çeşitli kafilelerle Türkiye'den de Hacca giden insanlarımız oluyor. Bunların sayısı önemli bir miktara ulaşıyor. Belki bu açıdan değerlendirilebilir benim aklıma gelen husus bu ama vaktinde yapılmasıyla ilgili de bir mahsur görmüyorum ben.
BAŞKAN ERDOĞAN'IN YENİDEN ADAYLIĞI
Aday olması konusunda herhangi bir engel yok.
Konu çok açık. Adaylıkla ilgili anayasa maddesi 101. Madde bu madde bütünüyle değişmiş bu madde 2017 referandumuyla kabul edilen anaysa değişikliği içerisinde var. Nisan 2018'de yeni 101. Madde yürürlüğe girmiş eskisi yürürlükten kalkmış.
İSTANBUL SEÇİMLERİNİN YENİLENMESİ ÇAĞRISI
Benim bildiğim yerel seçimlerin herhangi bir ilde bir büyükşehirde falan yenilenmesine dair bir imkan yok. Meclis üyeliklerinde eksilme olduğu zaman listelerden tamamlamalar oluyor boşalan yere. Başkan görevinden aldığı zaman onun yerine meclisten seçim yapılıyor. Yerel seçimler anayasaya göre de 5 yılda bir yapılır.
Yerel seçimlerin yenilenmesiyle ilgili bir hüküm yok.
TBMM'DE YILBAŞI TEBRİĞİ TARTIŞMASI
Meclis matbaasında basılacağı için siyasi görüş sınırı var. Kimsenin kendisine ayrıcalık isteme gibi talebi olamaz.
6'LI MASANIN PARLAMENTER SİSTEM TEKLİFİ
Kopyala-yapıştır çalışmaları Türkiye artık taşıyamaz.
Cumhurbaşkanını halkın seçtiği sistem parlamenter olamaz.
FRANSA VE AVRUPA'DA PKK TERÖRÜ
Gayet normaldir. Sonuç itibariyle terör örgütü varlığını kendi amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli gördüğü taktirde terör eylemleriyle devam ettirir. Onun için terör örgütleriyle olan ilişki zaten bizatihi illegal bir ilişkidir. Bu ilişkinin nereye varacağı belli olmaz. Türkiye'ye karşı bu terör örgütlerini desteklediklerini biliyoruz. Esasen prensip olarak resmiyette PKK terör örgütünü bir terör örgütü olarak kabul ediyor Fransa da diğer Avrupa ülkeleri de ama el altından Türkiye'nin aleyhine faaliyet gösterildiği için bunları desteklemek için bu örgütlerin faaliyetlerine orada göz yumuyorlardı.
Teröre karşı ilkesel durum önemlidir. Bu örgütün Avrupa ülkelerine zarar vermesi kaçınılmazdı.
TÜRKİYE'NİN YILDIZI PARLADI
2022 yılı herhalde önceki yıllarla kıyaslandığında en yoğun ve en hareketli geçen bir yıl oldu. Bilhassa dünyada Rusya – Ukrayna savaşı ile beraber ortaya çıkan tablo ve bunun etkileri önemli. Bir tarafta savaş güvenlik sorunları riskleri bir tarafta enerji krizi başta olmak üzere ekonomiyle ilgili çok ciddi sorunlar. Bir tarafta tahıl krizi olmak üzere 2022 yılını birçok ülkeyi çok ciddi şekilde etkileyen bir tablo var.
Bu konuda tabii Türkiye'nin öne çıkması yıldızının parlaması çok önemli. Bilhassa iki ülke arasında ateşkesin sağlanması yönündeki Cumhurbaşkanımızın gayretleri önemli.
Yine aynı şekilde tahıl krizinin çözülmesi yönünde Türkiye'nin atmış olduğu adımlar çok önemli. Şimdi görüştüğümüz bütün muhataplarımız bunu ifade ediyorlar. Türkiye'ye teşekkürlerini ifade ediyorlar uzaktan yakından bütün ülkelerden gelen meclis başkanları.
2022 dünya bakımından biraz sorunlu problem geçerken Türkiye bakımından da büyük başarıların büyük umutların ortaya çıktığı bir durum oldu. Uluslararası alanda da Türkiye'nin çok büyük takdir edilen gayretleri başarıları oldu. Ben böyle bir Türkiye'de Meclis Başkanı olmaktan 2022'de bilhassa büyük memnuniyet duyuyorum.
Dünya çok hızlı bir şekilde değişiyor Türkiye de burada ilkeli duruşuyla insani dış politikasıyla kararlılığıyla ve etkisiyle bir yıldız gibi parlıyor gerçekten. 2022 yılı bence büyük başarılarla geçti Türkiye açısından. 2023'te inşallah Türkiye bakımından daha güzel daha faydalı daha parlak bir yıl olacak.