Antalya'daki teleferik faciasında CHP imzası! 156 parçanın değişmesi gerekirken sadece 19'unu değiştirdiler! 5 Tutuklama | Kocagöz'ün ifadesine ahaber.com.tr ulaştı
Antalya'nın Konyaltı ilçesinde yaşanan teleferik kazasında bilirkişi heyeti ön raporu ortaya çıkarken CHP'li belediyenin pes dedirtecek ihmalleri de raporda yer aldı. Teknik ekibin, 156 kalem parçanın değişmesini teklif ettiği ancak CHP Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan ANET A.Ş’nin sadece 19 parçayı değiştirmek ile yetindiği tespit edildi. Diğer yandan ısrarla taşıyıcı makasların değişimi talep edilse de CHP'li belediye başkanı Muhittin Böcek ve kendisinin göreve getirdiği ANET A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Mesut Karagöz bu talebi reddetti. Öte yandan Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, teleferik kazasında ihmalleri bulunan Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki Anet A.Ş.’nin eski Yönetim Kurulu Başkanı CHP Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz ile toplam 5 kişinin tutuklandığını duyurdu. Mesut Kocagöz'ün ifadesine ahaber.com.tr ulaştı. İşte detaylar...
Antalya Cumhuriyet Başsavcılığı'nın yürüttüğü soruşturmaya yönelik hazırlanan ön raporda, Antalya İl Özel İdaresi'nin uhdesindeki teleferik tesisin 2016 yılında Antalya Büyükşehir Belediyesi yönetimine geçtiği belirtildi.
Mekanik açıdan değerlendirmeye yer verilen raporda, şunlar kaydedildi:
"Tesisin işletmeye alındığı tarihten bugüne kadar 7 yıl sürenin geçmiş olduğu anlaşılmıştır. 12 Nisan saat 17.20 sularında 5 nolu teleferik direğinin flanş bağlantılarını sağlayan cıvataların koptuğu, sebebinin ise direk üzerindeki kabin taşıyıcı halat sisteminin üzerinden geçtiği makaralardaki nedeni anlaşılamayan deformasyonlardan dolayı makaranın metal aksamına sıkışması sonucu sistemin hareket yükünden dolayı meydana gelen kuvvetli çekme yüküne dayanamayıp direk üzerindeki flanşların bağlı olduğu cıvataların koptuğu tespit edilmiştir. Kopma sonucu direğin üst bölümünün çekme kuvveti sonucu kabinin alt kısmına çarparak çelik konstrüksiyonu koparttığı dolayısıyla kabin içerisindeki insanların aşağıya düştüğü keşif esnasındaki incelemelerimizden anlaşılmıştır."
CIVATALAR YERLERE SAÇILDI
5 nolu direğin toplam 7 flanştan ve toplam 10 parça boru direkten oluştuğu, alttan üçayakla yükseldiği, üstteki yedinci flanşta üçayağın birleşerek tek sütun olarak devam ettiği tespit edilen raporda, flanş bağlantılarını oluşturan cıvataların yerlere saçıldığı ve deforme olduklarının tespit edildiği, cıvatalardaki deformasyonun çekme-kesmeye bağlı olduğunun anlaşıldığına işaret edildi.
Direği oluşturan parçaları birleştiren flanşlarda deformasyon görülmediği aktarılan raporda, devrilmiş direğin yanına gidildiğinde taşıyıcı-çekici halatları tutan makaralardan birisinin halatın etkisiyle deforme olduğu, halatın makaranın içerisine girdiğinin (sıyırdığı) tespit edildiği belirtildi.
KESİCİ ANAHTAR GÖREVİNİ YAPAMADI
Olaya sebep olan faktörlerin iki grupta incelendiği vurgulanan raporda, devrilmiş olan direğin çekici ya da taşıyıcı halatların makara içerisine sıkışması ile kesici anahtarın (switch) görevini yapamaması sonucu halatın çekmeye bağlı olarak direğe moment uyguladığı ve direğin alttan ikinci katındaki flanşların cıvatalarının kopması ile birlikte direğin devrildiği kaydedildi.
Devrilmiş olan direğin devrilme aşamasında makaranın arasına halatın girmesiyle makaranın deforme olduğu dolayısıyla halatın sıkışması ile değil cıvataların yükü taşıyamayıp kopması yüzünden direğin devrilmiş olduğu tespitine yer verilen raporda, şu ifadeler yer aldı:
"2017 yılından itibaren tesise ait iş emri formlarının günlük tutulduğu 2024 yılına ait ocak, şubat ve mart aylarına ait iş emri form belgelerinde yapılan işlemler görülmüştür. Ancak direklere ait cıvataların torkunda boşluk olup olmadığının kontrolü, cıvataların korozyona uğrayıp uğramadığının tespiti ve kontrolü, malzeme yorulmasının dikkate alınarak belli zaman aralıklarında cıvata, rondela, rulman vs. gibi makine elemanlarının değişimlerinin yapılmadığı tespit edildi. Tesiste bulunan dokuz adet teleferik direklerinin üzerindeki traverslerde çalışan lastikli makara gruplarının hangi periyotlarda değiştirildiğine dair tutanak ve kontrol formlarının bulunmadığı görülmüştür."
Raporda, 19 Nisan 2017'de Makine Mühendisleri Odası Bursa Şubesi tarafından İnsan Taşımak için tasarlanan Halatlı Taşıma Tesisi İşletme Teknik Ruhsatı Kontrol Raporu verildiği dosya incelemesinde uygunluk ruhsatı raporu verildiği görüldüğü kaydedildi.
Teleferik sisteminde her direğinde halat taşıyıcı makaralarında meydana gelebilecek lastik hasarlarında tüm sistemin enerjisi kesip frenleyen tertibatı sağlayan koruma elemanı 2 adet emniyet switch'inin bulunduğu belirtilen raporda, "Olay anında emniyet sviçlerinin (switch) bağlı olduğu direk üzerinde bulunan panoya gelen kumanda kablosunun direğin ilgili kısmının yerinden kurtularak devrilmesi ile koptuğu ve hareket enerjisini sağlayan devreleri kestiği, bu nedenle kabin taşıyıcı halat ile birlikte kabinlerin asılı kalmış oldukları görüldü." tespitine yer verildi.
MATRIS SİSTEMİ CHP'Lİ İSİM TARAFINDAN UYGUN HAZIRLANMADI
İş sağlığı ve güvenliği açısından değerlendirme yapılan raporda, "Dosya içerisinde Anet AŞ'ye ait risk değerlendirme ekibi tarafından Kasım 2023'da 5x5 matris yöntemi ile hazırlanan risk değerlendirmesinin tesise uygun hazırlanmadığı ve ortam gözetimi esnasında tesisteki risklerin tespitinin tam yapılmadığı görülmüştür. Ancak risk değerlendirmesi içerisinde 31. maddede işletme geneli alanda paratonerlerin mevcut olmadığı tespiti yapılmış ve raporlanmıştır." bilgisi yer aldı.
BAKIM PERSONELİNDEN BAZILARININ MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ YOKMUŞ
Bilirkişi raporunda, "Risk değerlendirmesi içerisinde yer alan mesleki yeterlilik belgesine ithafen işletmeye belgelerin teslim edilmesi istenmesine karşılık dosya içerisinde bakım personelinden bazılarının mesleki yeterlilik belgelerinin bulunmadığı görülmüştür." ifadesi kullanıldı.
Raporda, Anet AŞ ve Megatower AŞ ile yapılan tesisin bakım ve işletme sözleşmesi incelendiği ve sözleşmede birçok bakım işinin Megatower firmasına Anet AŞ tarafından yapılması için verildiği kaydedildi.
Sözleşme içeriğinde maddeler halinde yapılacak işlerin listelendiği belirtilen raporda, şöyle denildi:
"Liste içeriği incelendiğinde K- bendinde direk bağlantı elemanları kontrolleri, eksikliklerin giderilerek uygun sıkılıkların sağlanması kontrolü, direklerdeki bileşenlere ait (platform, merdiven, boyunduruk) durum tespitlerinin yapılması ve uygunluklarının kontrolü, direk ankıraj cıvatalarının torklanması işleri Anet AŞ tarafından Megatower AŞ firmasına yaptırılmak üzere verilmiştir. Ancak Anet AŞ firmasında çalışan kontrol ve kesin kabul mühendislerinin kesin kabulleri ve kontrolleri nasıl yaptıklarına ilişkin herhangi bir evraka dosyalarda rastlanmamıştır. Megatower ve Anet AŞ firmalarının tehlike sınıflarına uygun iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi atamaları İSG katip programı üzerinden yapıldığı görülmüş olup, MegaTower çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri, kişisel koruyucu donanım tespit tutanakları, iş sağlığı ve güvenliği işyeri çalışma talimatnameleri güncel olmasına karşılık güncel Acil Durum Planları ile Risk Değerlendirmesine rastlanmamıştır. Ancak Megatower AŞ'nin iş güvenliği uzmanının 14 Eylül 2023'te iş güvenliği tespit ve öneri defterine risk değerlendirmesinin MegaTower AŞ'ye teslim edildiğine dair tespiti görülmüştür."
Raporda, Anet AŞ'ye ait iş sağlığı ve güvenliği dosyası içerisinde 07 Temmuz 2022'de Antalya Çalışma İş Kurumu İl Müdürlüğüne onaylatılmış tespit öneri defteri bulunmasına karşılık içeriğinde herhangi bir bilgi ve tespit olmadığının görüldüğü belirtildi.
Öte yandan bilirkişi ön raporunda, kaza bölgesinde bulunan kopmuş cıvatalar ve somunların fotoğraflarına da yer verildi.
CHP'Lİ BELEDİYEDE BÜYÜK SKANDAL
CHP'li Muhittin Böcek'in kazanmasının ardından ANET A.Ş'nin başına getirdiği CHP'li Mesut Kocagöz halen yaşanan kazaya ilişkin bir açıklama yapmazken büyük bir skandal ortaya çıktı.
156 PARÇA YERİNE SADECE 19'UNU DEĞİŞTİRDİLER
Teknik ekibin, 156 kalem parçanın değişmesini teklif ettiği, CHP Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan ANET A.Ş'nin sadece 19 parçayı değiştirmek ile yetindiği tespit edildi.
MAKARA DEĞİŞİMİ ERTELENDİ
Teleferik kazasının Bilirkişi heyeti, ağır bakımın kapsamının daraltıldığını, toplamda 2 haftalık sürede sınırlı bakım yapılarak tesisin işletmeye alındığını, değiştirilmesi teklif edilen taşıyıcı makaraların değişiminin iptal edildiği ve ertelendiğini tespit etti.
5 KİŞİ TUTUKLANDI
Teleferik kazasında ihmalleri bulunan Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki Anet A.Ş.'nin eski Yönetim Kurulu Başkanı CHP Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz ile toplam 5 kişi tutuklandı.
Teleferik kazasında ihmalleri ortaya çıkan Tünektepe Teleferik Tesisi'nin CHP'li Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki Anet A.Ş.'nin önceki Yönetim Kurulu Başkanı Mesut KOCAGÖZ (CHP Kepez Belediye Başkanı), Genel Müdür vekili Ahmet Buğra SAMSUNLU ve şirketin teleferikten sorumlu Makine Mühendisi Okan EROL, MEGA TOWER A.Ş isimli şirket yetkilisi Serdar TEZCAN ve Tesis Amiri Serkan YELLİCE tutuklandı.
"14 ŞÜPHELİDEN 5'İ TUTUKLANDI"
Adalet Bakanı Yılmaz Tunç'un sosyal medya hesabından yaptığı açıklama şöyle: "Antalya Konyaaltı İlçesinde mevcut Sarısu-Tünektepe Teleferik hattında 12.04.2024 tarihinde meydana gelen olayda bir kabinin hasar görmesi ve diğer kabinlerde yer alan kişilerin mahsur kalması ile ilgili olarak Antalya Cumhuriyet Başsavcılığımızca başlatılan adli soruşturmada; olay nedeniyle bir vatandaşımız vefat etmiş, 19 kişi yaralanmış ve toplamda 184 kişi teleferik hattında yer alan kabinlerde mahsur kalmış, mahsur kalan vatandaşlarımızı kurtarma çalışmaları devletimizin tüm imkanları seferber edilerek yaklaşık 20 saattir devam etmektedir. Olayın nedeni ve sorumlularının tespiti maksadıyla 1 Cumhuriyet Başsavcıvekili, 1 Cumhuriyet Savcının koordinasyonunda, 2 İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı, 2 Makine Uzmanı Bilirkişi ve 1 Elektrik Uzmanı Bilirkişisinden oluşan heyet çok ivedi şekilde teşekkül ettirilmiş, olay yerinde kurtarma çalışmalarının devam ettiği süreç içerisinde detaylı olay yeri inceleme ve keşif icra edilmiştir. Bilirkişi heyetinin bu aşamada mevcut elde edilebilen bulgular çerçevesinde Antalya Cumhuriyet Başsavcılığımıza sunmuş olduğu ön raporda olayın teleferiğin taşıyıcı direklerinin bağlantı noktalarında yer alan bağlantı elemanlarının yetersiz olması/korozyona uğraması ve taşıyıcı direklerde yer alan makara sistemlerinin hasarlı olması nedenleriyle taşıyıcı direğin bağlantı noktasından kırılmak suretiyle gerçekleştiği değerlendirilmektedir. İlgili işletmenin acil eylem ve tahliye planının mevcut olmadığı, bu gerekçelerle de bahsi geçen teleferik hattını işleten Anet A.Ş. isimli firma ile yine teleferik hattının bakım ve onarımdan sorumlu özel bir firmanın sorumlu ve çalışanlarının arasında yer aldığı toplamda 13 şahıs hakkında gözaltı kararı verilmiştir. Soruşturma tüm yönleriyle titizlikle devam etmektedir. Hayatını kaybeden vatandaşımıza Allah'tan rahmet, yaralılarımıza acil şifalar diliyorum."
KOCAGÖZ'ÜN SAVUNMASINA AHABER.COM.TR ULAŞTI
Tutuklanan CHP Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz'ün savunmasına ahaber.com.tr ulaştı.
BELGELERE RAĞMEN İNKAR ETTİ: "TÜM BAKIM VE ONARIM TADİLATI YAPILDI"
CHP Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz, yaptığı savunmasında, söz konusu teleferikle ilgili bakımlar ve civatalar, direklerin bakımı ve buna benzer tadilat onarımın yapıldığını iddia etti. Mesut Kocagöz savunmasında şu ifadeleri kullandı:
"Ben bu husus daha önce da ifade verdim. Aynen tekrar ederim, ben hayatını kaybeden vatandaşımız için üzüntümü ve başsağlığı diliyorum, yaralılardan acil şifalar dilemekteyim, hali hazırda Kepez Belediye Başkanlığı yapmaktayım, 28 Kasım 2023 tarihinde belediye başkanlığına aday adaylığına başvuru yapmak amacıyla Anet yönetim kurumu başkanlığından ve genel müdürlüğünden istifa ettim, 2017 yılı Ağustos ayı Anet A.Ş yönetim kurulu başkanı ve genel müdür olarak, 2018 yılı Kasım ayında söz konusu görevden ayrıldım, belediye başkanlığına aday gösterilmeyince 2019 yılı Mayıs ayı içerisinde yeniden Anet A.Ş. Genel müdür ve yönetim kurulu başkanlı olarak atandım, yaklaşık 6,5 yıl Teleferikle ilgili hiç bir sıkıntı yaşamadık, aynı zamanda yönetim kurulu üyeleri olarak teleferik konusunda herhangi bir sıkıntı olmaması için sürekli çalıştık, kazadan önce yapılan ağır bakım ve yıllık bakımlar ilgili hiç bir bilgim bulunmamaktadır. teleferik benden önceki genel müdürü döneminde faaliyete alınmıştı, benim herhangi bir sorumluluğum var ise benim haricimde sorumluluğa gidilebilecek 4 kişi daha bulunmaktadır, tek sorumlu benmişim gibi gösterildi, ben bilgi alınacak diye adliyeye gelmiştim, böyle bir taleple karşılaşacağımı düşünmüyordum. ön bilirkişi raporunun da civatalarla ilgili hususlar yazmaktadır, ayrıca bilirkişi raporunun hatalı olduğunu da söylemek isterim, söz konusu teleferikle ilgili bakımlar ve civatalar, direklerin bakımı ve buna benzer tadilat onarımın yapıldığına dair bilgi ve belgelerin avukatım birazdan sunacaktır, benim istifa dilekçem, evrak sıra numaram, hepsi dosyada kayıtlıdır, büyükşehir belediye başkanı tarafından Anet A.Ş'de eksilen 1 kişilik kontenjan geç bildirildiği için ticaret sicilimden tasdiklenmesi de 2024 yılının şubat ayını bulmaktadır, benim görev yaptığım süre zarfında rutin bakımlar ile ağır bakımların eksiksiz yapıldığı, Anet A.Ş. Yönetim kurumuna Mega Tower isimli şirket tarafından sunulmaktadır. raporlar düzenli olarak çift heyet tarafından kontrol edilmektedir, suçsuzum"