Son dakika: Tohma Köprüsü bugün hizmete girdi! Başkan Edoğan: Rekor üstüne rekor kırıyoruz
Son dakika haberine göre Malatya-Sivas yolunda Karakaya Barajı üzerine inşa edilen Tohma Köprüsü tamamlandı. Şehit Gaffari Güneş'in adının verildiği köprünün açılışını bugün Başkan Recep Tayyip Erdoğan video konferansla yaptı. Başkan Erdoğan, "Türkiye salgın sürecinden en az kayıpla çıkması ve hedef büyütmesinde böyle bir plan vardır. G20 ülkeleri arasında 2020'yi pozitif büyümeyle kapatacak iki ülkeden biri Türkiye'dir. Sanayi üretimimiz rekor üstüne rekor kırıyor. Yeni üretim alanlarını özellikle genişletiyoruz" ifadelerini kullandı. Erdoğan, "Ülkemizi dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri haline getirmek için daha büyük projelere daha büyük yatırımlara yöneldik." dedi. Öte yandan Tohma Köprüsünde hiçbir cıvata kullanılmadı. Tamamen kaynak usulüyle yapıldı. Bu özelliğiyle de Türkiye'de Osman Gazi Köprüsünden sonra bu usulde yapılan 2'inci köprü olma özelliği taşıyor.
Başkan Recep Tayyip Erdoğan, Malatya ile Sivas arasındaki Karakaya Baraj Gölü üzerinde inşa edilen yeni Tohma Köprüsü'nün açılış törenine canlı bağlantıyla katıldı.
En ileri teknolojiyle inşa edilen 517 metrelik yepyeni bir köprünün şehre kazandırıldığını ifade eden Erdoğan, köprü sayesinden artık Malatya, Hekimhan ve Sivas arasındaki bölünmüş yolda kesintisiz, konforlu, güvenli ve yüksek standartlı ulaşım sağlanabileceğini kaydetti.
Anadolu ve Orta Doğu'nun önemli güzergahlarından olan bu yolun ve köprünün, bölgedeki ticaretin ve turizmin gelişmesine katkı sağlayacağını dile getiren Erdoğan, bu eserin ülkeye kazandırılmasında emeği geçenleri tebrik etti.
Erdoğan, "Türkiye kalkınma mücadelesindeki gecikmişliğinin bedelini uzunca bir dönem ihmal edilmişlik, geri kalmışlık, fakirlik olarak ödemiştir. Cumhuriyetin ilk yıllarındaki kalkınma atılımı maalesef daha sonra akamete uğramış, başlatılan sanayileşme hamlelerinin önü birer birer kesilmiştir." ifadelerini kullandı.Rahmetli Adnan Menderes'in yeniden başlattığı kalkınma hamlesinin cevabının darbeyle verildiğini belirten Erdoğan, küresel düzeyde büyük bir dönüşümün yaşandığı 1980'lerde rahmetli Turgut Özal'ın da yeni bir kalkınma atılımı başlattığını anlattı.
REKOR ÜSTÜNE REKOR KIRIYORUZ
Erdoğan, bu atılımın da ülke siyasi ve sosyal kaos iklimine sokularak yarım bırakıldığını dile getirerek, şöyle devam etti:
"Hükümete geldiğimizde önceliklerimizin başına ülkemizi eğitimden sağlığa, ulaşımdan enerjiye, toplu konuttan spora kadar her alanda kalkındıracak projeleri yerleştirdik. Şehirlerimizin tamamını kısa sürede adeta şantiyeye çevirdik. Milletimizin desteği ve teşvikiyle 18 yılda her alanda Türkiye'nin çehresini değiştirdik. Bu güçlü altyapı üzerinde hedeflerimizi sürekli büyüttük. Ülkemizi dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri haline getirmek için daha büyük projelere, daha büyük yatırımlara yöneldik. Bugün Türkiye, küresel düzeyde yürütülen mega projelerin yarısından fazlasını tek başına gerçekleştiren bir ülkedir. Salgın krizi gelişmiş ülkeleri bile sarsarken Türkiye'nin bu süreçten en az kayıpla çıkması hatta hedef büyütmenin gerisinde işte böyle bir arka plan vardır. Öyle ki G-20 ülkeleri arasında 2020'yi pozitif büyümeyle kapatabileceği anlaşılan iki ülkeden biri Türkiye'dir. Bu sıkıntılı süreçte dahi sanayi üretimimiz, tarım üretimimiz, ihracatımız rekor üstüne rekor kırmayı sürdürüyor. Altyapımızın gücünden aldığımız cesaretle her alanda sürekli hedef yükseltiyor, kapasitelerimizi artırıyor, yeni üretim alanlarını özellikle genişletiyoruz."
TÜM ALANLARDAKİ YATIRIMLAR HIZ KESMEDEN DEVAM EDİYOR
Başkan Erdoğan, ulaşımdan sulamaya kadar tüm alanlardaki yatırımların da hız kesmeden devam ettirildiğini, hemen her hafta tamamlanan yatırımların hizmete alınması törenlerine katıldığını söyledi.
İnşası süren özellikle bu tür yatırımları yakından izlediklerini, aksaklıkların, eksikliklerin hızla telafisini sağladıklarını belirten Erdoğan, şöyle konuştu:
"Peki biz bunları yaparken birileri ne diyor? En yetkili isimleri marifetiyle milletin karşısına çıkıp, iktidara gelirsek tüm projeleri durduracağız diyorlar. Hatırlarsanız, Gezi olayları sırasında da karşımıza aynı taleplerle çıkılmış tüm büyük projelerin durdurulması istenmişti. Daha sonra 17-25 Aralık emniyet yargı darbe girişimindeki hedeflerden biri de yine büyük projelerimiz ve onları yürüten iş insanlarımızdı. Ülkemize yönelik sinsi hesaplar içinde olan uluslararası spekülatörlerden terör örgütlerine kadar her alçaklığın altından benzer gayelerin çıktığını da gördük. Türkiye'nin kalkınmasını, büyümesini, güçlenmesini, bölgesel ve küresel güç hedeflerini hayata geçirmesini istemeyen kim varsa hep bu projelerimize saldırdı. Hem ülkenin yönetimine talip olduğunu iddia etmenin hem de bu olursa büyük projeleri durduracağını söylemenin nasıl bir ruh halini yansıttığını işin erbabına bırakıyoruz. Ancak zahirdeki beyanlara baktığımızda gördüğümüz şudur; bu zihniyet elini fırsat geçse şu açılışını yaptığımız köprüyü şayet inşası bitmese durduracaktı."
HASTALIKLI ZİHNİYET
Malatya ile Sivas arasındaki Karakaya Baraj Gölü üzerinde inşa edilen yeni Tohma Köprüsü'nün açılış törenine canlı bağlantıyla katılan Erdoğan, Büyük Marmara Otoyolu ağının önemli bir bağlantı noktası olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün inşasının da hızla ilerlediğini anlattı.
Türkiye'nin kalkınmasını ve güçlenmesini istemeyenlerin birçok yatırımda olduğu gibi gözünü buraya da dikmiş olabileceğini belirten Erdoğan, Yusufeli Barajı'nın gövde betonun da bitmek üzere olduğunu ifade ederek, "Orasıyla ilgili bir niyetleri varsa haberleri olsun." dedi.
Erdoğan, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Her alanda inşası süren yüzlerce, binlerce proje olduğuna göre işleri epeyce zor demektir. Tabii biz işi şakaya vuruyoruz ama maalesef karşımızda işte böylesine hastalıklı bir zihniyet var. Türkiye'nin Cumhuriyet dönemindeki geri kalmışlığının en önemli sebebi ülkenin uzunca bir dönem işte bu zihniyetin eline kalmış olmasıdır. Hamdolsun artık o günleri geride bıraktık. Şimdi gözünü uzaya diken, yüksek teknolojiye diken, yapay zekaya diken, geleceği kucaklamaya diken bir Türkiye var. Salgın döneminde sağlıkta tüm ülkeler hastane kapılarını vatandaşlarına kapatırken biz gayet rahat bir şekilde herkese kesintisiz hizmet sunabildiysek kurduğumuz güçlü altyapı ve sistem sayesindedir. Yine salgın döneminde okullar kapalıyken bile eğitim öğretim devam edebilmişse kurduğumuz güçlü teknolojik altyapı sayesindedir. Ticaretimiz salgın tedbirlerine rağmen sınırlı bazı alanlar dışında işleyişini sürdürdü ve hatta yeni açılımlara yöneldiyse kurduğumuz güçlü altyapı sayesindedir. Bu örnekleri savunma sanayimizinden ihracatımıza kadar her alana teşmil etmek mümkündür. Milletimiz kendisine güven telkin etmediği gibi kazanımlarına gözünü dikenlere bugüne kadar fırsat vermemiştir. İnşallah bundan sonra da fırsat vermeyecektir. Halkımızdan alamadıkları desteği provokatörler vasıtasıyla ülkemizin huzuru kaçırarak elde etmek peşinde olanlar hep olduğu gibi yine hüsrana uğrayacaklardır. Allah'ın izniyle büyük ve güçlü Türkiye'nin inşasının önünde durabilecek bir güç tanımıyoruz."
"Bu duygularla bir kez daha açılışını yaptığımız Tohma Şehit Gaffari Güneş Köprüsü'nün ülkemize ve coğrafyamıza hayırlı olmasını diliyor, emeği geçenleri tebrik ediyorum." diyen Erdoğan, açılış konuşmasının ardından Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, AK Parti Malatya Milletvekilleri Bülent Tüfenkci, Öznur Çalık, Ahmet Çakır, Hakan Kahtalı, MHP Malatya Milletvekili Mehmet Celal Fendoğlu, Malatya Büyükşehir Belediye Başkanı Selahattin Gürkan, Malatya Valisi Aydın Baruş, AK Parti Malatya İl Başkanı İhsan Koca, MHP Malatya İl Başkanı Mesut Samanlı, Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir Uraloğlu, Karayolları 8. Bölge Müdürü Ökkeş Ceylan ve yüklenici firma temsilcilerine teşekkür etti.
Açılışta kullanılan makas ve kurdele parçalarının günün hatırası olarak katılımcılarda kalmasını isteyen Erdoğan, tören sonunda, "Gerçekten köprü gayet güzel bir görüntüye sahip. Yanından trenlerimiz geçiyor, altından Keban Barajı ve hakikaten muhteşem bir köprüye Malatyamız sahip oldu. Biz Malatya'yı seviyoruz, Malatya da bizi seviyor. Sağ olun var olun." dedi.
TOHMA KÖPRÜSÜ: TÜRKİYE'DE İKİNCİ
Malatya ile Sivas arasındaki Karakaya Baraj Gölü üzerinde "itme sürme yöntemi" ile inşa edilen yeni Tohma Köprüsü, sürücülere güvenli ve konforlu seyahat imkanı sunacak.
Karakaya Barajı üzerinde stratejik bir konumda yer alan ve ileri mühendislik teknikleri kullanılarak yapımı tamamlanan Tohma Köprüsü bugün açıldı.
Osmangazi Köprüsü'nden sonra ikinci aynı sistemle yapılan köprü itme sürme çelik yapımı ile inşa edildi. Temeli 2018'de atılan köprü 517,5 metre uzunluğunda, 21 metre yükseklikte ve 16 metre genişliğinde.
12 bin metreküp beton, 2 bin 700 ton çelik ile 4 bin 360 metre fore kazık kullanılarak inşa edilen köprünün kenarları da deprem izolasyonlu olarak yapıldı.
Köprünün yapımında kullanılan toplam 2 bin 700 ton ağırlığındaki çelik kirişler 3 metre yüksekliğinde, 16 metre genişliğinde imal edildi ve dünya çapında birçok uygulaması bulunan "itme sürme yöntemi" ile köprü ekseni boyunca itilerek yerleştirildi.
KARADENİZ'E GEÇİŞİ SAĞLIYOR
Eski köprünün yanına inşa edilen yeni Tohma Köprüsü, konvansiyonel betonarme kazıklı altyapı sistemi ve çelik ikiz I kirişli köprü tipinde projelendirildi.
Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerini Malatya üzerinden Karadeniz'e bağlayacak köprüyle Malatya-Hekimhan-Sivas hattında kuzey-güney aksında bölünmüş yol bütünlüğünün sağlanması amaçlanıyor.
Köprünün inşa edilmesi ve bölünmüş yol çalışmalarının tamamlanmasıyla mevcut Devlet Yolu'nun ulaşım standardı yükseltilirken daha konforlu ulaşım imkanına kavuşacak sürücüler yakıttan, emisyondan ve zamandan da tasarruf sağlamış olacak.