10 numara yağ nedir? Balıkesir otobüs yangını neden çıktı?
Balıkesir otobüs yangını 10 numara yağ nedir? Balıkesir otobüs yangını neden çıktı? Balıkesir’de bir otobüste çıkan korkunç yangında ilk belirlemelere göre 5 kişi hayatını kaybetti. Otobüste 10 numara yağ kullanıldığı iddiası gündeme oturdu. Peki, 10 numara yağ nedir? 10 numara yağ yangına sebep olur mu? Madeni bir yağ türü olan ’10 numara yağ’, içine solvent veya tiner gibi maddeler konulduğunda ölümcül olabiliyor. İşte, 10 numara yağ nedir sorusunun yanıtı!
10 numara yağ nedir? Balıkesir otobüs yangını neden çıktı sorusu gündeme oturdu. Otobüs firmalarının yangın haberlerinde gündeme gelen 10 numara yağ nedir sorusuna yanıt aranıyor. Balıkesir otobüs yangını sebebi araştırılırken, feci yangında ilk belirlemelere göre 5 kişi yaşamını yitirdi. Görgü tanıklarına göre seyir halindeki otobüsün aniden alev aldığı belirtiliyor. Yangında 10 numara yağ şüphesi oluştu. Peki, 10 numara yağ nedir?
BALIKESİR OTOBÜS YANGINI NEDEN ÇIKTI?
Balıkesir'de yolcu otobüsünde çıkan yangında ilk belirlemelere göre 5 kişi hayatını kaybetti.
Alınan bilgiye göre, Balıkesir-Edremit kara yolu Gökçeyazı Mahallesi mevkisinde, Kamil Koç firmasına ait 06 LK 794 plakalı yolcu otobüsünde henüz belirlenemeyen nedenle yangın çıktı.
A Haber canlı yayınına telefonla bağlanan Makine Yüksek Mühendisi Alpay Lök, çarpıcı açıklamalarda bulundu. Alpay Lök, "Akla ilk gelen şüphe yakıt olarak mazot dışında başka bir yakıt mı kullanılıyordu. 10 numara yağ kullanılıyor içine de solvent ya da tiner gibi yanıcı katkılar kullanılıyor. Bunlar da sıcak havalarda motor mahallinin ısınmasıyla birlikte yangınlar neden oluyor. İlk akla gelen şüphe bu" ifadelerini kullandı.
10 NUMARA YAĞ NEDİR?
Günümüzde motorin yerine madeni yağ kullanımı artmaktadır. Bunun temel nedeni olarak fiyat farkını öne sürebiliriz. Araç sayısının ülkemizde artış göstermesine rağmen akaryakıt tüketiminin aynı seviyede artış göstermemesi de madeni yağ kullanımının arttığının bir göstergesidir. Son zamanlarda 10 numara olarak adlandırılan madeni yağ; atık motor ve hidrolik yağları ile işlenmemiş ham yağlardan oluşmaktadır. Fakat gerçekte tam olarak hangi yağlardan oluştuğunu söylemek oldukça güçtür. Bunun sebebi belirli bir standarda sahip olamamasıdır. İçinde bir çok karışım olabilir. Ayrıca bitkisel yağlar ile karıştırılmış diğer madeni yağlarında olduğu bilinmektedir.
Motorin kullanan araçlarda fiyat farkı nedeni ile tercih edilen 10 numara yağ. Günümüzde yaşanan olaylar ile ne kadar ciddi bir sorun olduğunu bir kez daha göstermiştir.
10 numara yağın yakıt olarak kullanımı sırasında motorda sıcaklık yükselmekte, motor sistemi bu sıcaklık artışını yok edecek bir yakıt sistemi için tasarlanmadığından ötürü motor aksamında yanabilen kablo vb. elemanların yanması sonucu yangınlar çıkmaktadır.
Dizel motorlarda motorin yerine 10 numara yağ yakılması sonucu enjektörlerde ve yakıt pompasında anormal aşıntılar ve ayarsızlıklar meydana gelir. 10 numara yağ koyulması durumunda piston kafaları / yanma odasında aşırı kurum meydan gelir. Bu kurum miktarı arttıkça soğutma yeterince sağlanamaz, bu durumda meydana gelen yüksek ısı sonucu motorun etrafında bulunan PVC kaplı kablolar ile motor kaputunun ses ve ısı yalıtımını sağlayan petrol türevi izolasyon maddelerinin tutuşmasına ve devamında aracın kısa zamanda yanmasına neden olur.
Dizel motorlarda kullanılan yakıt aynı zamanda yakıt sisteminin soğutulmasına da yardımcı olur. Transfer pompası tarafından mazot pompasına gönderilen yakıtın yüzde 30'u yanar, yüzde 70'i geri dönüş sistemi ile yakıt deposuna döner. Bunun iki önemli sebebi vardır. Biri yakıt sistemini dolaşan ve sistemi soğutan yakıtın üzerine aldığı ısıyı depoya taşıyarak motorun soğutulması sağlamak, ikincisi ise yakıtı belli bir ısıda tutarak yanmanın daha kaliteli ve iyi olmasını sağlamaktır.