Sahil Güvenliğin gözü önünde hırsızlık
Riva ve Orhanlı'da daha önce defalarca tutanaklara yansıyan kum hırsızlığı Sahil Güvenliğin gözleri önünde devam ediyor. Defalarca ihbar edilmesine ve uyarılmasına rağmen hırsızlara müdahale etmeyen Sahil Güvenlik ekipleri uzaktan seyretmek zorunda kalıyor. Kum hırsızlığı şebekesinin bu gücü Deniz Ticaret Odası'ndan aldığı belirtiliyor.
İstanbul Riva ve Ormanlı mevkilerinde yaklaşık 10 yıl önce özel şirketlere ruhsatlandırılarak kum çıkarma izni verilen ve devlete yıllık yüzbinlerce lira vergi kazandıran kum rezerv alanları, kum hırsızlarına hedef olmaya devam ediyor. Gece yarısından sabah saatlerine kadar binlerce tonluk gemilerle kum hırsızlığı yapan gemiler bugün gündüz saatlerinde yine kameralara yakalandı. Sahil güvenlik ekiplerinin gözleri önünde hırsızlıklarını sürdüren kum şebekelerinin bu gücü nereden aldığı merak konusu. Sektörde çalışanlar Deniz Ticaret Odası'nın şebekeyi himaye ettiğini kaydediyor.
İL ÖZEL İDARESİ'NİN ADINI KULLANIYORLAR
Ulaştırma Bakanlığı Denizcilik Müsteşarlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Tuzla Liman Başkanlığı gibi yetkili kurumların mücadelede pasif davrandığı hırsızlar bir günde 10 bin tona yakın kum çıkarıyor. Riva ve Ormanlı mevkiindeki ruhsatlı alanlardan çalınan kumlar Kartal'da belediye, bakanlık ve valilik tarafından kapatılmış bir iskele kullanılarak piyasaya sokuluyor. Hırsızlık ürünü olması nedeniyle bu gemiler girişi olmayan mala fatura düzenleyerek kumu Kartal Kumcular Kooperatifi'ne devrediyor, kooperatif de kumları piyasaya sürüyor.
DENİZ TİCARET ODASI'NIN ÜST YÖNETİMİ KORUYOR
Kumcuların İstanbul Deniz Ticaret Odası'nın üst yönetiminden aldıkları destekle bu kadar pervasız davrandığı belirtiliyor. DTO üst yönetiminin kum hırsızlarına dokunulmaması için Sahil Güvenlik ekiplerine baskı yaptığı ifade ediliyor.
CEZALAR FAYDA ETMİYOR
Suçüstü yapılan tespitlere ve kesilen cezalara rağmen hırsızlığın önü alınamıyor. Ormanlı bölgesinde İstanbul Valiliği İl Özel İdaresi ile RA Madencilik'in de aralarında olduğu çeşitli firmalara ait kum çıkarma sahaları bulunuyor. Ancak kum hırsızlığı yapan gemiler, İl Özel İdaresi'ne ait yaklaşık 6 bin hektarlık alandan kum çıkarılamadığı için aynı bölgede RA Madencilik'e ait Maden Tetkik Arama (MTA) tarafından rezerv ve kalite tesbiti yapılmış işletmeye açık ve açılmak üzere olan ruhsat sınırları ve koordinatları içerisinden kum çalıyor.
SUÇ TUTANAĞINA RAĞMEN HIRSIZLIK
Kum hırsızları, bağlı bulundukları liman başkanlıklarına İl Özel İdaresi'ne ait sahaya gittiklerini beyan etmelerine rağmen rotalarının dışına çıkıyor. Bu hırsızlık Sahil Güvenlik komutanlığı denetimlerinde de gemilerin rotaları dışında seyrettiği ve RA Madencilik'e ait ruhsatlı sahalardan mal aldığı resmi tutanaklarda ayrıntılı olarak yazıyor. Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın bu konuda 40 ayrı denetimden 30'unda suç üstü tutanağı tutmasına rağmen hırsızlık devam ediyor.
KAPALI İSKELEDEN AKTARIYORLAR
Korsan gemilerin, İstanbul Boğazı'ndan çıkarken AİS olarak adlandırılan radar cihazını kapatarak takipleri engelledikleri, boğaza geri döndüklerinde tekrar açtıkları yine Sahil Güvenlik tutanaklarında yer alıyor. Riva'dan çıkarılan kumlar İstanbul boğazı kullanılarak Kartal'da İstanbul Valiliği, Ulaştırma Bakanlığı Denizcilik Müsteşarlığı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nce 2011'de kullanıma kapatılmış iskelelerden tahliye ediliyor. Kartal Kumcular Kooperatifi marifetiyle gerçekleştirildiği öğrenilen bu tahliye sonrası kumlar koopiretiflerce satılıyor, Hem kaçak kum çıkaranlar hem de kumları pazarlamaya aracılık edenler, bu kumu satın alan firmalar, devletin milyarlarca lira vergi kaybına sebep oluyor.
RA MADENCİLİK: "ŞİKAYETLERİMİZ SONUÇ VERMİYOR
"Karadeniz bölgesinde kum çıkarma yetki belgesi sahibi olan firmalardan Ra Medencilik yetkilileri, her yıl devlete sahip oldukları ruhsatlar nedeniyle yaklaşık 300 Bin TL'ye yakın ruhsat harcı ödediklerini, ayrıca diğer vergilerle birlikte devlete senelik 500 bin TL'ye yakın ödeme yaptıklarına dikkat çekiyor. Kum hırsızlığı yapan 5 gemi tespit ettiklerini bu 5 gemiden ikisinin Kartal Kumcular Kooperatifi üyelerine ait olduğunu, diğer gemilerin muhtelif şahısların üzerine kayıtlı göründüğünü dile getiren RA Madencilik yetkilileri, ilgili kurumları gereğini yapmaya davet ediyor. Devletin kaybı büyük İşletme yetkisi bulunan firmalar yasal olarak kum çıkardıklarında satış birim fiyatından binde 4 devlet payı, vergi ve Katma Değer Vergisi ödüyor. İstanbul 1. Denizcilik İhtisas Mahkemesi'ne sunulan 2012 tarihli Bilirkişi Raporu'nda Kumdaş, Kumdaş2, Akel, Şengül K, ve Kaan Sonay isimli gemilerin RA Madencilik'e ait ruhsatlı sahalarda yasa dışı kum çıkarma faaliyeti sırasında suçüstü yakalandığına ilişkin tespitlere yer veriliyor