Taraftarların ve kulüplerin merakla beklediği Süper Lig yayın ihalesine günler kaldı. İşte ihaleye dair merak edilenler... 1- Yayın ihalesi ne zaman yapılacak? İhale, 21 Kasım Pazartesi sabah 10'da başlayacak, Hasan Doğan Tesisleri'nde yapılacak. İhale öncesinde, teklifler kapalı zarf içerisinde teslim edilecek. Daha sonra da açık artırmaya geçilecek. 2- Hangi kurumlar ihaleye katılıyor? İhalenin en büyük aktörü kuşkusuz mevcut yayıncı Digiturk. Katarlı Bein Medya tarafından satın alınan şirket, televizyon yayın haklarının en iddialı şirketi. 15 yıldır Süper Lig yayın hakları elinde ve abonelerini kaybetmek istemiyor. Turkcell TV+ ile İngiltere Premier Lig maçlarının yayın haklarını elinden bulunduran Turkcell, Süper Lig maçlarını da mobiline taşımak istiyor. TRT ise özetleri yine yayınlamak istiyor. Diğer kuruluşlardan henüz resmi açıklama yok. TFF Başkanı Demirören daha önce aralarında yabancı bir şirketin de olduğu 6 şirketin şu ana kadar müracaat ettiğini açıklamıştı. 3- Eski anlaşma ne kadardı? 2010 yılında muhammen yani öngörülen bedel 213.3 milyon dolar olarak açıklanmıştı. Digiturk 321 milyon dolara kadar çıkıp ihaleyi kazanmıştı. KDV, federasyon ve organizasyon payını da kazanan şirket ödüyor. Rakam bunlarla beraber 424 milyon dolar'a çıkmıştı. Digiturk o dönem Türk Telekom ile yarışmıştı. Federasyon bu kez yüzde 8'lik komisyon parasını almayacak, o parayı kulüplere verecek. 4- Yeni anlaşmanın ne kadar olması bekleniyor? Kulüpler Birliği'in beklentisi 600-650 milyon dolar. Kazanan 5 yıllık yayın haklarına sahip olacak. 5- İhale kaç farklı şekilde ve nasıl pazarlanacak? Paketlerin içeriği henüz resmen açıklanmadı. Ama alınan bilgilere göre paketler şöyle: A Paketi: Süper Lig maçlarının tamamı canlı yayınlanacak, yurt dışı pazarlama hakkı olacak B Paketi: 1. Lig'in yayın ve isim hakkı. Süper Lig'deki 9 maçın geniş özeti C Paketi: Maç yayınlarının mobil yayın hakları. D Paketi: A, B ve C paketlerindeki tüm yayın hakları. 6- İhalede paket fiyatları ne kadardan başlıyor? Şirketler en az ne kadar ödeyecek? A Paketi için başlangıç rakamı 425 milyon dolar. B paketi için en az 45 milyon dolar. C paketi için 15 milyon dolar. D paketi için de 495 milyon dolar. 7- Evde dekoder artabilir mi? Henüz paketler resmen açıklanmadı. Premier Lig'i yakından takip eden danışmanlar daha fazla gelir için daha fazla paket seçeneği sundular. Basına yansıyan haberlere göre bu paket rafa kalktı ve eski sisteme dönüldü. Yani tüketicinin birden fazla dekoder alma ihtiyacı duymaması için tek yayın organından dağıtılması planlanıyor. Türkiye, hali hazırda ücretli televizyon yayıncılığında maç yayınları için en fazla para ödeyen ülkelerden biri. 8- Bu para kulüplere nasıl dağıtılıyor? Toplam yayın gelirinin yüzde 35 katılım payı 18 kulübe eşit dağıtılıyor. Geriye kalan gelirlerin yüzde 45'i performansa göre veriliyor. Yüzde 11 şampiyonluk sayısına, yüzde 9'u ise ilk 6'ya giren takımlara ödeniyor. 9- Kulüpler ne istiyor? Kulüplerin en büyük isteği yayın gelirlerinin artması. Bu nedenle yaklaşık 1 yıldır kulüplerin gözü bu ihalede. Amaçlarında başarılı olmak için de Peter Kenyon, Phil Lines, Nic Coward gibi futbol ekonomisi uzmanı isimlerden danışmanlık hizmeti aldılar. Özellikle Anadolu kulüplerinin yayın gelirlerinden başka büyük kalem geliri pek yok. 10- Avrupa'nın diğer büyük liglerinde ihaleler Türkiye'ye oranla ne durumda? İngiltere Premier Lig 3 milyar euro ile zirvede. Onu yaklaşık 2 milyar euro ile Almanya, sonra İspanya, İtalya, Fransa takip ediyor. Süper Lig, Avrupa'da en fazla yayın geliri olan 6'ncı lig. Al Jazeera