20 bin TL maliyeti olan klimayı hurda malzemelerle 1.000 TL’ye yaptı! 2010 model aracına taktı
Şırnak'ın Silopi ilçesinde demir doğrama ustası, sıcaklıklarla baş edemeyince aracına hurda malzemelerden su kliması yaptı. Hazım Zeyrek, "Allah'a şükür şu an devamlı soğuk hava içeri giriyor. Aracın kendi kliması olmadığı için böyle bir yöntem denedik" dedi.
- Giriş Tarihi: 12:59 | 20.09.2023
- Güncelleme Tarihi: 13:39 | 20.09.2023
Silopi ilçesinde hava sıcaklarının mevsim normallerin üzerinde seyretmesiyle demir doğrama ustası Hazım Zeyrek, serinlemek için kamyonet aracına su kliması yaptı.
2010 model kamyonetinde klima olmayan Zeyrek, 20 bin lira maliyeti olan klimayı hurda malzemelerle bin TL'ye yaptı.
"KENDİMİZ ÇÖZÜM ÜRETTİK"
Gazlı klima taktırdığı takdirde 20 bin TL masraf çıkacağını söyleyen, Zeyrek, "Bildiğiniz gibi bölgemizde son yılların en sıcak mevsimini yaşıyoruz. Araç sürmek ve seyahat etmek aşırı sıcak. Kendimiz çözüm ürettik. Normal gaz kliması yapsak 20 bin TL'ye masraf oluyor. Biz de bunu en düşük maliyetle bin TL'ye yaptık." dedi.
HANGİ MALZEMELERİ KULLANDI?
Klimayı nasıl yaptığını anlatan Zeyrek, "Hurdacıdan eski bir fan getirdik, bir de küçük bir su pompası aldık. Arabanın arkasında gördüğünüz gibi bir kabin yaptık, su peteği taktırdık." ifadelerini kullandı.
Zeyrek, "Allah'a şükür şu an devamlı soğuk hava içeri giriyor. Serin hava alıyoruz. Aracın kendi kliması olmadığı için böyle bir yöntem denedik." şeklinde konuştu.
HURDA MALZEMELERLE KAMYONET TASARLADI! GÖRENLER GÖZLERİNE İNANAMIYOR
Avusturya'da 40 yıl inşaat işiyle uğraşan ve 9 yıl önce memleketi Yozgat'a dönüş yapan gurbetçi Adem Polat, Yukarı Sarıkaya Köyü'nde oluşturduğu atölyede metal ve ahşap ürünleri kullanarak günlük hayatta kullanılabilen ev ve bahçe ürünleri tasarlamaya başladı. Zamanının büyük bir kısmını atölyesinde geçiren ve zamanla kendini geliştiren Polat, atık malzemeleri geri dönüşüm ile yeniden hayata kazandırmak için hurda malzemelerle kamyonet tasarlamaya karar verdi.
Hurdaya çıkmış ve trafikten men edilmiş bir aracın şase ve motorunu alarak oluşturduğu atölyede kolları sıvayan Polat, sanayiden topladığı metal ve ahşap malzemelerle bir yılın sonunda kamyonet yapmayı başardı.
'Şahmeran' ismini koyduğu ve 50 bin liraya mal ettiği aracıyla saatte 110 kilometreye ulaşan Polat, aracını bağ, bahçe ve tarla işlerinde kullanıyor. Polat, köyde ilgi odağı haline gelen aracını imkan verildiği takdirde daha da geliştirebileceğini söyledi.
50 BİN LİRAYA MAL OLDU
9 yıl önce yurt dışından dönüş yaptığını belirten Adem Polat, "Yurt dışında 40 yıl inşaat işlerinde çalıştım. Yurt dışından gelince boş duramadım ve köyümde kendi imkanlarım dahilinde bir şeyler üretmeye başladım. Daha sonra böyle bir araç yapmaya karar verdim. Ufak tefek eksikleri olsa da böyle bir aracı tasarlamayı başardım. Aracımın ismini şahmeran koydum. Aracım şu ana kadar 50 bin liraya mal oldu. Trafikten men edilmiş, hurda bir aracın sadece motor ve şasesini aldım. Aracın her aksamını farını, sinyalini, stop lambasını, kaportasını, kasasını, kapılarını, camlarını hepsini ben yaptım." dedi.
"İMKAN VERİLSE DAHA İYİSİNİ YAPABİLİRİM"
Aracını yük taşımak yaptığını söyleyen Polat, "Kamyoneti köyde kullanıyorum, trafiğe çıkma iznim olmadığı için tarladaki, bahçedeki işleri yapmak için kullanıyorum. Bu araç benim için bir tecrübe oldu, imkan verilirse bunun daha iyisini yapabilirim. Araç dışında el arabası, oyuncak evler yapıyorum. Metal ve ahşap işlerini yapabiliyorum." şeklinde konuştu.
VATANDAŞ İLGİYLE KARŞILIYOR
Kamyoneti gören vatandaşın ilgi gösterdiğini de vurgulayan Polat, "Aracı gören vatandaşlar hayretle bakıyorlar, aracı merak ediyorlar, binmek isteyen oluyor. Gelin arabası yapmak isteyenler oldu. Aracın birkaç ufak eksikleri var, tamamlayınca vatandaşların da kullanmasına izin vereceğim." ifadelerine yer verdi.
Nihat Gürsoy Rize Ardeşen'de bakkal işletiyor.
Esnaf yayla, mezra ve ormanlık alanlara gitmek için araç yapmaya karar verdi.
Soluğu sanayi sitesinde aldı, usta ile görüştü.
İkili aracı oluşturmak için hemen harekete geçti.
Hurda demirlerden araç yaptılar.
Cipe benzer aracın maliyeti 50 bin lira. Saatte 100 kilometre hız yapabilen araç, arazide kolaylıkla ilerleyebiliyor.
Tente ile üzeri kapanabilen cip görenlerin de ilgisini çekiyor. Gürsoy, eşiyle birlikte kendi yaptığı araca biniyor, Karadeniz doğasının keyfini çıkarıyor.
"FAZLA KAFA YORMADIK"
Cipi tasarlayan oto tamircisi Selim Dereci "Fazla kafa yormadık. Profilden kaportasını yaptık. Güzel de oldu; yapımı ortalama 20 gün sürdü. Onlar dağları çok seviyor. Onun için böyle bir araç yaptırdılar" diye konuştu.
52 MODEL ASKERİ CİPİ HURDALIKTAN ALDI 110 BİN TL HARCADI
İş adamı Adnan Aydın, çocukluk yıllarında ailesi tarafından da köylerinde kullanılan eski ciplere yeniden heves saldı. Bir süre önce Fatsa ilçesinde 1952 model bir cip şasesi olduğunu duyan Aydın, bu şaseyi alarak restore etmeye karar verdi.
Şasinin, dönemin askeriye ciplerine ait olduğunu öğrenen Aydın, restore edeceği cipi de 1952 yıllarında kullanılan askeriye araçlarına çevirmeye karar verdi. Uzun uğraşlar sonucu 110 bin TL harcanarak, orijinal bir şekilde 70 önceki haline dönüştürülen cip, görenlerin ilgisini çekiyor. Aydın, dönemin boya rengini ve bazı uyarı etiketlerini de bulunduran cipi ise şimdilik satmayı düşünmüyor.
"HER AKSAMI ORİJİNAL"
Aydın, "Cip sevdası bizde çocukluktan geliyor. Büyüklerimiz eskiden hep cip kullanırdı, babamlarda da vardı, akrabalarımızda da vardı. Onlardan görerek heveslendik ve Fatsa ilçesinden bu cipin şasesini hurdalıktan satın aldık. Sonrasında 1952 yılına uygun olarak ve tamamen orijinal olarak toparlatarak bu hale getirdik. Tamamen her aksamı orijinal" dedi.