A HABER GALERİ
Süveyş Kanalı’nda sıkışan gemi için bugün büyük gün! İkinci skandal: Korsan alarmı
Mısır'da Panama bandıralı Ever Given adlı yük gemisinin karaya oturması nedeniyle ulaşıma kapanan dünyanın en yoğun gemi ticaret yolu Süveyş Kanalı'nı açma çalışmaları sürerken, geminin sahibi şirket yetkilileri geminin bugün akşam saatlerinde yüzdürülmesinin beklendiğini duyurdu. Bugün kaldırılması beklenen gemide ikinci skandal ise korsan alarmı. Öte yandan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun Süveyş Kanalı'ndaki kazaya yardım için işaret ettiği 'Nene Hatun' gemisi havadan görüntülendi.
Süveyş Kanalı'nda karaya oturmasının ardından dünya lojistik hareketine büyük darbe vuran Panama bandıralı 200 tonluk konteyner gemisi Ever Given'ın sıkıştığı yerden kurtarılması için başlatılan çalışmalar sürüyor. Geminin sahibi Japon Shoei Kisen şirketi, Ever Given'ın bugün yüzdürülmesinin planlandığını açıkladı. Şirket yetkilisi Yukito Higaki gerçekleştirdiği basın toplantısında, kanal dibini taramak için 10 römorkörün konuşlandırıldığını belirterek, "Şu anda ilave kazma araçlarıyla tortuyu çıkarmak için çalışmaya devam ediyoruz" dedi. Higaki, "Gemi su almıyor. Dümeni ve pervaneleri ile ilgili de bir sorun yok. Yüzdürüldükten sonra çalışabilir" bilgisini paylaştı.
Süveyş Kanalı'ndaki tıkanma nedeniyle bölge şu an da 200'den fazla gemi rotasına devam edemiyor. Kanalda çapraz bir şekilde karaya oturarak trafiği tıkayan 400 metre uzunluğundaki dev geminin kurtarılması için Türkiye'den Mısır'a yardım teklifi yapılmıştı. Beyaz Saray Sözcüsü Jen Psaki de ABD'nin kanalın yeniden açılması için yardım teklifinde bulunduğunu ve "durumu çok yakından takip ettiklerini" dile getirdi.
Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlayan ve dünya ticaretinde önemli geçiş noktalarından olan Süveyş Kanalında sıkışan Ever Given, Çin'den Hollanda'nın Rotterdam kentine doğru seyir halindeydi. 400 metre uzunluğunda ve 59 metre genişliğindeki geminin bölgede etkili olan şiddetli rüzgar nedeniyle rotadan saparak karaya oturduğu ihtimali üzerinde duruluyor.
"NENE HATUN" YARDIMA HAZIR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Süveyş Kanalı'ndaki kazayla ilgili, "Yardım önerimizi yaptık ve onlardan olumlu bir yanıt gelirse yardım götürürüz." dedi. Karaismailoğlu, "Bizim Nene Hatun gemimiz böyle büyük operasyonları yapacak dünyadaki sayılı gemilerden bir tanesi. Burada zaten İstanbul Boğazı'nı yönetiyor arkadaşlarımız. Arkadaşlarımız hazır bekliyor. Olumlu bir yardım çağrısı olursa gereğini yaparız" diye konuştu.
Yalova'da inşa edilen ve 2015 yılında denize indirilen 88 metre uzunluğa, 18 metre genişliğe, 4291 groston ağırlığa sahip "Nene Hatun", dünyanın en zorlu suyolu olan Türk Boğazları bölgesinde 7/24 hizmet veriyor.
18 knot seyir hızına, 205 ton çeki gücüne sahip gemide, 20 yataklı hastane yer alıyor. Saatte 9600 metreküp su basabilen gemide yatay 150 metre, dikey 70 metre su püskürtme kabiliyetine haiz yangın söndürme sistemi olan fi-fi 3 notasyonu bulunuyor.
Bordalarında bulunan kollar aracılığıyla deniz kirliliğine müdahale yeteneği ve 1000 metreküp atık taşıma kapasitesine sahip olan gemide, kirlilik ölçüm laboratuvarı, dp 2 dinamik konumlandırma sistemi, 25 ton kapasiteli güverte kreyni mevcut. Gemide 100 metre derinliğe insanlı dalış yapabilecek derin su dalış sistemi bulunuyor. Dalgıçlar, 100 metreye kadar olan herhangi bir batığa, helyum-oksijen ve hava dalışları ile dalış yapabiliyor.
Kızıldeniz'de faaliyet gösteren ABD Donanması Beşinci Filosu, saldırıya uğrayabilecekleri korkusuyla, bölgedeki güvenlik konusunda son iki gün içinde çok sayıda nakliye şirketinin kendilerine ulaştığını söylüyor.
Şangay'daki Çin Gemi Sahipleri Birliği ofis müdürü Zhao Qing-feng, Financial Times'a yaptığı açıklamada, Afrika rotasına gitmeyi seçen gemilerin, ek güvenlik personeli almaları gerekeceğini söyledi.
Bu arada, Hong Kong Yükleyiciler Konseyi başkanı Willy Lin, kriz sona ererse kargo gemilerini korumak için uluslararası bir donanma koalisyonunun getirilmesi gerekebileceğini söyledi.
Hâl böyle olunca petrol fiyatları da yükselecek. Geminin kanalı kapatmasından bir gün sonra bile fiyatlara yüzde 7 zam geldi.
Ayrıca günlük yaklaşık 9,6 milyar dolar değerinde zarar oluştu. Axi stratejisti Stephen Innes "Ya kanal için kuyruğa girmek ya da Afrika'nın etrafında dolaşmak gerek. Ekstra yolculuk süresi mevcut boru hatlarındaki stoku azaltacak" dedi.
DÜNYANIN EN ÖNEMLİ SU YOLU
Mısır'ın Süveyş Kanalı, uluslararası deniz ticaretinin yaklaşık yüzde 10'unu gerçekleştiriyor.