Fırsatçılar yine hortladı! Sebze fiyatları halden rafa fiyat katlıyor

Türkiye'de soğuk havanın etkisini göstermesiyle birlikte meyve- sebze fiyatları cep yakıyor. Domates ve biber 100 TL’yi bulurken, mevsim sebzeleri olan karnabahar ve brokoli 150 TL’ye dayandı. Aracıların mevsim geçişini fırsata çevirdiğini anlatan üreticiler, fiyatların bir aya kadar dengeleneceğini belirtti.

Kışa geçiş için hazırlıklar sürerken özellikle sebze fiyatları cep yakıyor. Öyle ki ne markette ne de pazarda kilogramı 50 TL'nin altında sebze bulmak neredeyse imkânsız. Üreticiden hale halden markete gelinceye kadar fiyatların üçe katladığı katlandığı sebzeler, vatandaşı isyan ettiriyor. Aracıların mevsim geçişini fırsata çevirdiğini belirten üreticiler, fiyatların bir aya kadar dengeleneceğini söyledi.


PAZARDA 60 MARKETTE 100 TL!
Sabah Gazetesi'nden Betül Alakent'in haberine göre Pazar ve markette birbirine yakın fiyatlarda satışa sunulan sebzeler, İstanbul Hali'nden çıkıp rafa gelinceye kadar ikiye katlıyor. Öyle ki İstanbul Hali'nde 40 ila 70 TL arasında olan domatesin fiyatı pazarda 60, markette ise 100-110 TL'ye kadar çıkıyor. Halde 40-50 TL arasında olan salatalık ise pazar ve marketlerde 60 ila 90 TL arasında satılıyor.

FIRSATÇILAR YİNE HORTLADI

Halde 50-70 TL olan çarliston biber, rafta 70 ila 100 T'ye çıkıyor. Halden 30-65 TL'ye çıkan dolmalık biber ise rafta 80 TL'ye kadar fiyat buluyor. Halde 30-60 TL arası olan kabak rafta 60-80 TL'ye çıkarken, 30-50 TL'den satılan patlıcan ise rafta 80 lirayı geçiyor. Tarladan seraya geçiş süreci olduğu için bu fiyatların artışını normal kabul eden sektör temsilcileri, mevsim sebzelerinin fiyatındaki artışın ise aracı ve fırsatçılardan kaynaklandığını aktardı.

KARNABAHAR VE BROKOLİ DUDAK UÇUKLATTI
Öyle ki sonbahar kış sebzesi olan ve bu dönemde sofralarda kendine özel bir yer bulan karnabahar ve brokoli fiyatları dudak uçuklatıyor. İstanbul Hali'nde kilogram fiyatı 40-60 TL arasında olan brokoli rafta fiyatını üçe katlayarak 120- 150 TL'den satılıyor. Yine halde 40-50 TL olan karnabahar ise market ya da pazarda 70 ila 100 TL arasında satılıyor.

PIRASA VE LAHANA MASUM
Bu dönemde hem rafta hem de halde fiyatı en uygun sebze ise pırasa ve lahana. Hal fiyatı 10-15 TL olan beyaz lahana hem pazar hem de markette 15-20 TL arasında satılıyor. Hal fiyatı 20-35 TL olan pırasa ise pazarda 50, markette 70 TL'ye kadar çıkıyor.


TARLADAN SERAYA GEÇİŞ DÖNEMİ
Antalya Kumluca Ziraat Odası Başkanı Hidayet Kökce, üretici ile tüketici arasında üç kat fiyat farkı olduğuna dikkat çekerek, "Şu anda tarladan seraya geçiş dönemi. Tarladaki ürün bitti seradaki tam yetişmedi. Bir de buna aracı ve fırsatçılar eklenince fiyatlar da katlıyor" dedi. Mevsim sebzelerinin tam hasat edilmediğini anlatan Kökce, "Üreticide fiyat düşük. Ürün arttıkça fırsatçının da ürün elinde kalır. Bu fiyatlar böyle gitmez. Bir aya kadar sera mahsulleri de çıkar. Fiyatlar dengelenir" diye konuştu.
GİRDİ FİYATI ARTTI
Bu yıl fide fiyatlarının çok arttığını anlatan Hidayet Kökce, "Geçen yıl 15-25 TL olan domates, salatalık, patlıcan, kabak, biber fide fiyatı bu yıl 50-55 TL'ye çıktı. Biz eskiden bunları 6 aylık, bir yıllık vadeli alabiliyorduk ancak şimdi faizlerin çok artması nedeniyle vadeli almak istediğimizde de fiyat 60-70 TL'ye kadar çıkıyor. Ambalaj fiyatları da ikiye katladı. Girdi fiyatları arttığı için üreticinin de üretim iştahı düştü. Geçen yıla göre Kumluca'daki seralarda domates ekim alanı 7-8 bin dönüm azaldı" ifadelerini kullandı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.