Temel atma töreni için geri sayım başladı! İstanbul dünyanın yeni lojistik üssü olacak
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın hazırladığı Kanal İstanbul projesine ilişkin rapor ortaya çıktı. Raporda, yapılan dev yatırımlara Kanal İstanbul'un da eklenmesiyle İstanbul'un dünyanın yeni lojistik üssü olacağı belirtildi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın Kanal İstanbul'a ilişkin hazırladığı rapora SABAH ulaştı. Dünya ticaretine yön verecek heyecan verici projenin A'dan Z'ye bilinmeyenlerine yer verilen değerlendirme raporunda Boğaz'ın tehlikeli noktalarının yanı sıra İstanbul'un dünya ticaretinde bugün ve yarınki rolüne özellikle dikkat çekildi.
Çin tarafından hayata geçirilecek modern ticaret ağının en önemli noktasının, dünyanın yeni lojistik üssünün İstanbul olacağı bildirildi. İşte satırbaşları:
TİCARET AĞININ ODAĞINDA
ABD, 7 filosuyla denizlerde hakimiyet sağladı. Dünya ticaretinin yüzde 90'ı deniz yoluyla yapıldığından devletleri alternatif yollar aramaya teşvik ediyor.
Bu alandaki yatırımların en büyüğü kuşkusuz İpek Yolu Projesi... Çin'in bu modern ticaret ağının en önemli noktası, dünyanın yeni lojistik üssü İstanbul olacak. İstanbul, yeni havalimanıyla da hava ulaşımında şimdiden destan yazmaya başladı.
BOĞAZ'DA RİSK ARTIYOR
Son 10 yılda Boğaz'dan geçen gemilerin toplam yük oranı yüzde 22 artarken tehlikeli madde yükü ise yüzde 8 artış gösterdi. 1960'tan bu yana Boğaz'da 15 tehlikeli kaza gerçekleşti.
Boğazı'daki risklerin en önemlileri şöyle sıralanıyor: Keskin ve dar dönüşler, kuvvetli yüzey akıntısı, ters dip akıntıları, büyüyen gemiler, artan kent içi deniz trafiği.
Şu an günde 500 bin yolcu toplam 54 iskeleden karşılıklı geçiş yapıyor. 2050'de toplu taşıma yolculuklarının yüzde 5'inin (1 milyon 150 bin kişi) deniz yolu ile yapılması planlanıyor.
BEKLEME SÜRESİ UZUYOR
Son 5 yıllık verilere göre; İstanbul Boğazı'nda gemilerin her geçişte yaklaşık 14.2 saat beklediği tespit edildi. Ne yazık ki önümüzdeki yıllarda bekleme sürelerinin 4-5 günü bulacağı tahmin ediliyor.
SÜREKLİ GELİR KAPISI
Kanal İstanbul, Süveyş, Panama ve Kiel kanalı gibi yapay bir kanal olacak. Ekonomiyi şaha kaldıracak olan Kanal İstanbul, Türkiye için sürekliliği olan bir gelir kapısı olacak.
Bu projeyle Gayri Safi Yurt İçi Hasıla'ya (GSYİH) etkisinin 12 milyar dolar olması bekleniyor.
Ayrıca 505 bin 892 kişinin istihdam edilmesi ve 28 milyar dolarlık üretimin olması tahmin ediliyor. Bu verilere göre; 3 günlük gemi geçişi ile 30 derslik okul, 1 haftalık gemi geçişi ile 100 yataklı hastane ve 2 aylık gemi geçişi ile 2 kilometre metro hattı yapılabiliyor.
KAVŞAK NOKTASI
İstanbul, Kuzey Marmara Otoyolu, bu hattan geçecek demiryolu, dünyanın en büyük kargo taşımacılığı hacimlerinden birine sahip İstanbul Havalimanı, Kuzey'de inşa edilecek Karadeniz Limanı ve Kanal İstanbul ile küresel ticaretin kavşak noktası haline gelecek. Kanal İstanbul'un yapılmasıyla birlikte Marmara Bölgesi, Avrasya'nın lokomotifi olacak.
ORTA KORİDOR ROTASI İLE YOL VE ZAMAN AVANTAJI
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, sosyal medyada Kanal İstanbul'a ilişkin çarpıcı bir detayı daha paylaştı.
Çin'den yola çıkacak bir konteyner için Orta Koridor, Kuzey Koridor ve Güney Koridor olmak üzere 3 güzergâhı karşılaştıran Bakanlık, Türkiye'nin de içerisinde bulunduğu Orta Koridor'un deniz yoluna kıyasla ulaşımı yaklaşık 15 gün kısalttığına dikkat çekti.
Böylece Türkiye'nin, "Orta Koridor rotasıyla" ticaretten daha fazla pay alabileceğine vurgu yapıldı. "Çin'den Avrupa'ya bir konteyner, Orta Koridor (Türkiye) üzerinden 10-15 günde, Kuzey Koridor üzerinden 15-20 günde, Güney Koridor üzerinden 45-60 günde ulaşmaktadır" ifadeleri kullanıldı.
TEMEL ATMA TÖRENİ İÇİN GERİ SAYIM BAŞLADI
Kanal İstanbul projesinin başlangıç aşaması olan Sazlıdere Köprüsü'nün temel atma töreni öncesinde hazırlıklar sürüyor. 26 Haziran'da Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın da katılacağı tören için daha önce oluşturulan şantiye bölgesinde tören alanı kuruldu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Kanal İstanbul'un Türkiye'nin dünya ticaretinde etkinliğini artıracağını ve dünya ekonomik koridorlarında lider pozisyona getireceğini belirterek, "Projemiz, gelişen dünyanın en önemli ticari koridorları üzerinde yer alan Türkiye'ye tarihi damgasını vuracaktır." dedi.
Kanal İstanbul güzergahında Sazlıdere Barajı üzerine yapılacak ilk köprünün temel atma alanında incelemelerde bulunan Karaismailoğlu, gazetecilere değerlendirmelerde bulundu.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla 26 Haziran'da temel atma töreni gerçekleştireceklerini anımsatan Karaismailoğlu, Kanal İstanbul'un; dünyada ve Türkiye'de yaşanan teknolojik ve ekonomik gelişmeler, değişen iktisadi yönelimler ve ülkenin ulaştırma altyapıları konusundaki artan ihtiyaçları doğrultusunda ortaya çıkan bir vizyon projesi olduğunu söyledi.
Karaismailoğlu, Türkiye'nin; küresel alanda söz sahibi olma hedefiyle adım atan, Karadeniz'i ticaret gölü haline dönüştürmeye çalışan çok güçlü bir ülke olduğunu aktararak, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Kanal İstanbul; halkımız için, Türkiye için doğru olandır. Biz bugüne dek ülkemiz için doğru olanları yaptık, yine yapacağız. 1930'lu yıllarda İstanbul Boğazı'ndan geçen gemi sayısı ortalama 3 bin iken bugün bu miktar, yılda ortalama 43 bin gemi mertebelerindedir. Bu artışa ek olarak, gemilerin taşıma kapasiteleri de gün geçtikçe artmaktadır. Taşınan yük miktarı ve tehlikeli yük miktarı, gemi sayısından çok daha hızlı artmıştır. Ayrıca, İstanbul Boğazı'ndaki keskin dönüşler, sert akıntılar ve 54 iskelede günde 500 bin yolcu taşıyan şehir içi vapur ve feribotların oluşturduğu şehir içi deniz trafiği gibi nedenlerle gemiler için oluşan seyir zorluğu da bir gerçek."
"GEMİ TRAFİĞİNİN ARTACAK OLMASI İSTANBUL BOĞAZI'NDA ALTERNATİF BİR GEÇİŞ GÜZERGAHINA İHTİYACI APAÇIK GÖSTERİYOR"
Adil Karaismailoğlu, geçen hafta İstanbul Boğazı'nda bir kargo gemisinin balıkçı teknesine çarpması sonucu 2 balıkçının hayatını kaybettiğini anımsatarak, "Bu ve benzeri can kaybına neden olan kazaların yaşanmaması, İstanbul ve Türkiye'nin her türlü felaketten korunması, Kanal İstanbul'un önemli bir başka gerekliliğini gösteriyor." dedi.
İstanbul Boğazı'nı kullanan gemilerin güvenli geçişi için belirlenen yıllık kapasitenin 25 bin olduğunu aktaran Karaismailoğlu, halihazırda 43 bin olan trafik yükünün boğazın seyir, can, mal ve çevre güvenliğini nasıl tehdit ettiğinin daha iyi anlaşıldığını söyledi.
Gemi trafiğinin 2050'li yıllarda 78 bine ulaşacağının öngörüldüğünü belirten Karaismailoğlu, "Bu da İstanbul Boğazı'nda alternatif bir geçiş güzergahına ne denli ihtiyaç olduğunu apaçık gösteriyor." dedi.
"KANAL İSTANBUL'UN UZUNLUĞU 45 KİLOMETRE OLACAK"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, mühendislik çalışmasında 204 bilim insanının görev aldığı Kanal İstanbul'un, Türkiye'de lojistik üs, teknoloji geliştirme ve yaşam merkezi kurulmasında önemli bir görevi yerine getireceğini söyledi.
Küçükçekmece Gölü-Sazlıdere koridorunda yapılacak Kanal İstanbul'un uzunluğunun 45 kilometre, taban genişliğinin 275 metre ve derinliğinin 20,75 metre olacağını bildiren Karaismailoğlu, şunları kaydetti:
"İnşasına başlayacağımız köprümüz, ülkemize kazandırdığımız dev bir eser olan Kuzey Marmara Otoyolu'nun son parçası olan 45 kilometre uzunluğundaki Başakşehir-Bahçeşehir-Hadımköy kesimindeki Sazlıdere geçişini sağlayacak. Gergin eğik askılı köprü tipinde ana açıklığı 440 metre uzunluğunda olan köprümüzün, sağ ve solda yer alan 210 metre uzunluğundaki yan açıklıklarıyla birlikte uzunluğu 860 metredir. Eğik askılı köprü tabliyesi 46 metre genişliğindedir. 196 metre uzunluğunda betonarme kuleleri olacaktır. Yaklaşım viyadükleri ile birlikte köprümüzün toplam uzunluğu 1.618 metre olacaktır."
"DÜNYAYI TÜRKİYE'YE BAĞLAYACAK"
Adil Karaismailoğlu, Süveyş Kanalı'nda yaşanan kazanın, gemi geçişlerini aksattığını ve günlük 9,6 milyar dolar zarara yol açtığını anımsatarak, "O nedenle bir kez daha hatırlatmakta fayda görüyorum; Türkiye'nin dünya ticaretinde etkinliğini artıracak ve Türkiye'yi dünya ekonomik koridorlarında lider pozisyona getirecek Kanal İstanbul projemiz, gelişen dünyanın en önemli ticari koridorları üzerinde yer alan Türkiye'ye tarihi damgasını vuracaktır." ifadesini kullandı.
Bakanlık tarafından 2003'ten bu yana yapılan projelere değinen Karaismailoğlu, ulaşımın her modunda Türkiye'yi uluslararası bir koridora dönüştürdüklerini söyledi.
Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Kanal İstanbul da Uzak Doğu-Avrupa taşımacılığına alternatif olacak en uygun rotanın, ülkemiz olduğu gerçeğini daha da güçlendirecek bir projedir. İstanbul Havalimanı, Kuzey Marmara Otoyolu, ticari limanlar, demir yolu bağlantıları, lojistik üsleri ve dünyanın en büyük projelerinden biri olan Kanal İstanbul, dünyayı Türkiye'ye bağlayacak. Kanal İstanbul'un etkin, verimli ve süratli bir şekilde yapılmasıyla ülkemizin ekonomik hedeflerine ulaşması ve toplumun ulaşım ve refah seviyesinin yükseltilmesi de hedeflenmektedir. Kanal İstanbul ile Türkiye'nin deniz yolu küresel taşımacılığındaki rolü güçlenecektir. Ülkemiz uluslararası ulaştırma ve lojistik koridorlarından daha fazla pay alacak ve küresel ticarette daha etkin rol oynayacaktır."
"BOĞAZIN TARİHSEL VE KÜLTÜREL DOKUSUNUN KORUNMASINA KATKI SAĞLAYACAK"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, projenin, başta İstanbul Boğazı ve çevresindeki insanların can ve mal güvenliğinin sağlanmasına ve Boğaz'ın tarihsel ve kültürel dokusunun korunmasına büyük katkı sağlayacağını vurguladı.
Kanal İstanbul'un Türkiye için olduğu kadar Türk boğazlarını kullanan tüm ülkeler için büyük önem arz ettiğini vurgulayan Karaismailoğlu, projenin, Türkiye'yi küresel bir lojistik üs konumuna getirerek hem bölgesinde hem de dünya ticaret ve ulaşım yollarında söz sahibi yapacağını söyledi.