E-ticaretteki pay katlanacak
Her geçen gün hızla büyüyen e-ticaret sektöründeki payını artırmayı hedefleyen Türkiye, atağa kalktı. Dünya perakende pazarından yüzde 3.5’lik pay alan Türk e-ticaret sektörü, bunu 4 yılda ikiye katlamayı hedefliyor
- Ekonomi
- Giriş Tarihi: 15.12.2017 | 00:00
- Güncelleme Tarihi: 15.12.2017 | 03:14
En çok Perakende arttı
E-ticaret hacminde payını en çok artıran sektör perakende oldu. Sektör 2013'ten itibaren yılda ortalama yüzde 34 büyüyerek 7.3 milyar TL'den 2016'da 17.5 milyar TL seviyesine geldi. 17.5 milyar TL tutarındaki perakende, e-ticaret hacminin yaklaşık yüzde 70'ini, sadece online kanal üzerinden satış yapan pazar yerleri ile çok kategorili alışveriş siteleri, belirli sektörler özelinde uzmanlaşmış dikey siteler ve özel alışveriş siteleri oluşturuyor. Geriye kalan yüzde 30'un altında ise klasik perakendecilikten e-ticarete adım atmış firmaların elektronik ortamda yaptığı satışlar bulunuyor.
2020'de 62 milyon kullanıcı
Türk Sanayiciler ve İş Adamaları Derneği'nin (TÜSİAD) nisan ayında yayımladığı rapora göre 2012'de Türkiye'de yüzde 45 olan internet penetrasyonu hızla yükselerek, 2016'da 46.2 milyon internet kullanıcısı ile yüzde 58 internet penetrasyonuna ulaştı. Bir önceki raporun yayınlandığı 2014 yılı ile kıyaslandığında, 2 yılda Türkiye'deki internet kullanıcı sayısı 6.6 milyon kişi arttı. Rapordaki tahminlere göre 2020'de 62 milyon internet kullanıcısı ile Türkiye'nin internet peneterasyonunun yüzde 76 seviyesine yükseleceği tahmin ediliyor.
Mobil ticarette potansiyel yüksek
Yüksek akıllı telefon penetrasyonu dikkate alındığında, mobil ticaret, e-ticarete ivme kazandıran önemli kanallardan biri haline geldi. 2016 yılı itibarıyla, e-ticaret işlemlerinin yaklaşık yüzde 19'u akıllı telefon ve tabletler üzerinden gerçekleşti. 2021 yılı için de bu oranın yüzde 49 seviyesine ulaşacağı tahmin ediliyor. Yüksek akıllı telefon penetrasyonu ve genç nüfusun etkisiyle Türkiye'nin mobil ticarette hızla yol alması öngörülüyor.
Dünya ortalamasının 5 puan üzerinde
2010'da yaklaşık yüzde 6 olan akıllı telefon penetrasyonu ile dünya ortalamasının yüzde 9.6 oranının altında kalan Türkiye, son 6 yıldaki akıllı telefon büyümesiyle yüzde 65 penetrasyona ulaşarak dünya ortalamasının yaklaşık 5 puan üzerine çıktı. 2014'ten bu yana Türkiye 16 milyon yeni akıllı telefon satılırken, araştırmalara göre 2021 itibarıyla Türkiye nüfusunun yüzde 84'ünün akıllı telefon kullanması bekleniyor.