Yerli otoda büyük kapışma
Fiat-Crysler CEO’su Marchionne ile TOFAŞ’ın CEO’su Pandır’ın ‘yerli oto’yla ilgili sözlerine büyük otomotiv firmalarının CEO'lardan eleştiri geldi...
Başbakan Tayyip Erdoğan'ın bir yıl önce TÜSİAD'ın bir toplantısında yaptığı "Artık yerli aracımızı üretelim. Türkiye'de bu işe soyunacak bir babayiğit vardır" çağrısına Koç Topluluğu'nun 44 yıllık ortağı Fiat'ın CEO'su Sergio Marchionne'den "Biz talibiz" cevabı geldi. Marchionne, ABD'nin otomotiv kenti Detroit'teki Uluslararası Otomobil Fuarı'nda Türk gazetecilere dedi ki: "İlk Türk otomobilini biz TOFAŞ'ın Bursa'daki Albea bandında yapacağız." Büyük babayiğit de böylece ortaya çıktı. Nedense, Rahmi Koç ile Mustafa Koç değil de İtalyan babayiğit müjdeyi verdi.
OTOMOTİV SEKTÖRÜ ŞAŞKIN
Koç Ailesi sessiz kaldı iş TOFAŞ'ın CEO'su Ali Pandır'a düştü. Marchionne'ye paralel konuşan Pandır, yeni aracın "Albea"nın yerine geçecek ürün olacağını ve üretimi sona eren bumodelin platformunu paylaşacağını söyledi. "Albea'nın üretimden çıkması TOFAŞ'a 50 bin adetlik bir yer kazandıracak. TOFAŞ'ın kapasitesi şu anda yıllık 500 bin adet ancak mevcut alan üzerinde 550 bin adede rahat çıkabiliriz. Yerli otomobil için 200 bin adetlik üretim hazır hale gelmiş olacak" diyen Pandır, otonun B-C segmentinde olacağını ve tüketiciye 20-25 bin lira arasında satılabileceğini ifade etti. Bir "orta direk" arabası karşımızdaydı. Detroit'ten gelen bu haberler, Türk otomotiv piyasasına bomba gibi düştü. Sektör temsilcileri, epeyce süre şaşkınlık yaşadı, sonra da konu sorgulanmaya başlandı.
YERLİ OTO DEĞİL, TEŞVİK OTOSU OLUR
Fiat-Crysler CEO'su Marchionne ile Pandır'ın 'yerli oto'yla ilgili sözlerini sorduğumuz büyük otomotiv firmalarının CEO veya genel müdürleri, adları açıklanmadan yorum yapmak istediler. Şu anda polemiğe girmek istemeyen bu CEO ve genel müdürler, eleştirilerini öncelikle şöyle sıralıyorlar: "Herhangi bir ürünün üretim bandında sadece gövdesi değiştirilerek aktarma organları yenilenerek yerli olduğunu söylemek mantıklı bir açıklama değildir. Kamuoyunun algılaması da Marchionne'yi desteklemez. Yerli oto yapıyoruz gerekçesiyle devletin verdiği özel teşviklerden yararlanmayı düşünenler, şimdi bir pazarlama taktiği içine girmişlerdir. Ne yazık ki, üretilecek arabalar yerli marka değil, teşvik otomobili olur."
RAHATLAMA HAYAL KIRIKLIĞINA DÖNÜŞÜR
Bu görüşlere bir anlamda katılan ancak farklı bir bakış açısı da sergileyen bazı önemli isimler ise konuyu şöyle değerlendiriyor: "Adı Albea veya olmasın. Bu önemli değil. Belki bir başlangıç, bir deneme olarak yerli oto beklentisine girenleri rahatlatacaktır. Çok da mantıksız değildir. Ancak, bir kalıp gövde üreterek, başka modellerde kullanılanmotoru, şasiyi koyarak işte sizlere 'yerli oto' yapıyorum demek, sonrasında kimseyi memnun etmeyecektir. Baştaki rahatlama hayal kırıklığına dönüşebilir."
Bugün
OTOMOTİV SEKTÖRÜ ŞAŞKIN
Koç Ailesi sessiz kaldı iş TOFAŞ'ın CEO'su Ali Pandır'a düştü. Marchionne'ye paralel konuşan Pandır, yeni aracın "Albea"nın yerine geçecek ürün olacağını ve üretimi sona eren bumodelin platformunu paylaşacağını söyledi. "Albea'nın üretimden çıkması TOFAŞ'a 50 bin adetlik bir yer kazandıracak. TOFAŞ'ın kapasitesi şu anda yıllık 500 bin adet ancak mevcut alan üzerinde 550 bin adede rahat çıkabiliriz. Yerli otomobil için 200 bin adetlik üretim hazır hale gelmiş olacak" diyen Pandır, otonun B-C segmentinde olacağını ve tüketiciye 20-25 bin lira arasında satılabileceğini ifade etti. Bir "orta direk" arabası karşımızdaydı. Detroit'ten gelen bu haberler, Türk otomotiv piyasasına bomba gibi düştü. Sektör temsilcileri, epeyce süre şaşkınlık yaşadı, sonra da konu sorgulanmaya başlandı.
YERLİ OTO DEĞİL, TEŞVİK OTOSU OLUR
Fiat-Crysler CEO'su Marchionne ile Pandır'ın 'yerli oto'yla ilgili sözlerini sorduğumuz büyük otomotiv firmalarının CEO veya genel müdürleri, adları açıklanmadan yorum yapmak istediler. Şu anda polemiğe girmek istemeyen bu CEO ve genel müdürler, eleştirilerini öncelikle şöyle sıralıyorlar: "Herhangi bir ürünün üretim bandında sadece gövdesi değiştirilerek aktarma organları yenilenerek yerli olduğunu söylemek mantıklı bir açıklama değildir. Kamuoyunun algılaması da Marchionne'yi desteklemez. Yerli oto yapıyoruz gerekçesiyle devletin verdiği özel teşviklerden yararlanmayı düşünenler, şimdi bir pazarlama taktiği içine girmişlerdir. Ne yazık ki, üretilecek arabalar yerli marka değil, teşvik otomobili olur."
RAHATLAMA HAYAL KIRIKLIĞINA DÖNÜŞÜR
Bu görüşlere bir anlamda katılan ancak farklı bir bakış açısı da sergileyen bazı önemli isimler ise konuyu şöyle değerlendiriyor: "Adı Albea veya olmasın. Bu önemli değil. Belki bir başlangıç, bir deneme olarak yerli oto beklentisine girenleri rahatlatacaktır. Çok da mantıksız değildir. Ancak, bir kalıp gövde üreterek, başka modellerde kullanılanmotoru, şasiyi koyarak işte sizlere 'yerli oto' yapıyorum demek, sonrasında kimseyi memnun etmeyecektir. Baştaki rahatlama hayal kırıklığına dönüşebilir."
Bugün