Ekonomi, anti-mekanik, insanı merkeze yerleştiren bir bilim dalıdır. Neo-liberal anlayış,ne zaman üreticitüketici,piyasa ilişkilerinimekanik bir yapıyaindirgemeye çalışmıştır,orada çuvallamıştır. 1929 Büyük Buhranı, 1970'lerdeki krizler ve son 2008'deki küresel finans krizinde bu hatanın ipuçlarını bulabilirsiniz. Bu nedenle, tüketicinin ekonomiyegüveni,yaşam standardınayönelikbeklentileri, ekonominindinamikleriaçısından,büyümeninmotivasyonu açısındandiğer parametrelerdenönce gelir. Bu köşede, 1yıldır pek çok defa dilegetirdiğim gibi, tarihin en tehlikeli terör örgütlerinden biri olduğu pek çok yönüyle ortaya çıkmış olan FETÖ,2006'dan bu yana tüketicigüvenini kırılganlaştırmayayönelik pek çoksiyasi operasyonu, cinayetlerdahil olmak üzere,acımasızca kullandı. AKParti hükümetlerininpro-aktif tedbirleriyle, 15Temmuz hain darbe girişimidahil bu saldırılarınüstesinden başarıylageldik. Tüketicinin ekonomiyeduyduğu güven,yaşam standartlarınayönelik beklentisi,gelir dağılımıyla doğrudanbağlantılı. Ekonomikİşbirliği ve KalkınmaÖrgütü'nün (OECD) raporları,Türkiye'nin son 30yılda gelir dağılımınıdüzeltmede en iyi performansıgöstermiş ekonomiolduğuna işaret ediyor. Bununla birlikte, bu başarının korunması ve iyileşmenin sürmesi daha da önemli bir sorumluluk. Konu, gelir dağılımındakiiyileşmenin sürdürülebilirkılınması ise, bununen temel sacayaklarındanbirini hiç şüphesizmaliye politikası ve onunen önemli parçası olanvergi politikası oluşturmakta. Ekonomi Yönetimi'nin, Türkiye Ekonomisi'nin uluslararası ölçekteki algısı açısından mali disipline ciddi bir önem atfettiği aşikâr. Bununla birlikte,bütçe açığının ABbütçe açığı kriterininyarısı birseviyeye çekilmesiadına hayatageçirilecek vergiartışları, eğer hane halkınezdinde yaşam standardını,gelir dağılımı algısınızedeleyici bir sonucasebep olursa, hanehalkı harcamalarındakiazalma ve tasarruf etmezorunluluğuna dair artaneğilim, büyümeyi deolumsuz etkiler.
Bu nedenle, gerekçesi ne olursa olsun, 2018-2020Orta Vadeli Programhedefleri kapsamında kamuoyu ile paylaşılan vergi düzenlemelerinden elde edilmesi düşünülen pozitif sonuç, her şeyden önce tedbirlerin algısının da iyi yönetilmesinden geçiyor. Kanaatim, açıklanan düzenlemeler bir kaç haftaya yayılarak izah edilseydi, kamuoyu algısı açısından daha yararlı olurdu. Bu noktada, söz konusudüzenlemelerin gelirdağılımına yönelik algıyızedelemeyecek bir motivasyonlauygulanmasıhayati önem taşımakta. 2018-2019 gibi zorlubir süreçte, kendi topuğumuzakurşun sıkmayalım.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.